2014-03-23

En smakebit på søndag: Delhis vackraste händer


Efter att ha haft väldig ångest i går kväll över vad jag skulle läsa härnäst (hallå, inga böcker i bokhyllan?) så plockade jag tillslut upp Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand i ren desperation. Men detta kan säkert bli bra även om jag inte riktigt bestämt mig för att det är detta jag vill läsa för tillfället.

Boken handlar i alla fall om Göran, 50 plus som helt plötsligt blir uppsagd från sitt jobb. Göran är en vanemänniska av stora mått, har alltid bott på samma plats, haft håret i samma frisy, umgåtts med samma människor, haft samma jobb i 25 år, fram tills nu då vill säga. Som titeln antyder hamnar han lite mot sin vilja i Indien. Vad som händer där har jag ingen aning om för så långt har jag inte kommit.

Smakbiten är hämtad från sida 35 där han samtalar med sin kompis Erik.

Erik suckade högt och skakade på huvudet. 
"Det där låter ju förbannat bra, men jag vet att du säger det bara för att du är en sådan fegis. Fan, Göran! Du kan väl åtminstone fråga vart vi ska?"
"Det tänker jag inte göra", sa jag bestämt.
"Okej, då ska du få en ledtråd. Eller rättare sagt tre: cricket, curry, corruption."
"Indien?! Aldrig i livet!"


En smakbit på söndagen presenteras av bloggn Flukten fra virkeligheten.

18 kommentarer:

  1. Denna fick jag av en snäll kollega förra året, men jag har inte läst den än. Den låter rolig (och lite tragisk) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör den. Jag var dessutom och lyssnade på författaren förra året och det lockade definitivt till läsning.

      Radera
  2. Denne har jeg liggende uten at den har blitt lest enda så det var kjekt å få en liten påminnelse om denne nå. Tusen takk for smakebiten:-) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått ett tag i min bokhylla också.

      Radera
  3. Hm, den här boken är okänd för mig så tack för upplysningen och smakbiten ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det ska vara en feelgood bok. Får se om det är något att ha.

      Radera
  4. Denna finns på min att läsa-lista. Tack för påminnelsen och smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Den här står i hyllan här hemma (makens exemplar) och jag har tänkt läsa den såsmåningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är en chansning för mig som jag hoppas kommer gå hem.

      Radera
  6. Den här är har jag varit sugen på ett tag nu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Förstår fullständigt varför Indien avskräcker... och ja, jag vet att det inte var poängen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... Indien kanske jag skulle kunna tänka mig att åka till. Minus curryn. Får se om jag ångrat mig när jag läst boken.

      Radera
  8. Jag har läst den!!!!!
    Något helt annorlunda från det mesta andra jag läst, när jag höll på med den så kunde jag inte läsa något annat samtidigt för det kändes som ett svek mot denna bok. Var tvungen att koncentrera mej färdigt på den för att kunna ta in handling, karaktärer, dofter, kultur....
    Jag gillade den!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter definitivt lovande. Längtar tills jag får tid att börja på riktigt på den.

      Radera
  9. Denne har jeg lyst å lese. Ha en fin søndag:)

    SvaraRadera