2014-03-07

Bokbloggsjerka 7-10 mars

Så var det fredag. Kan väl inte påstå att den här fredagen har börjat så där lysande men vi förgyller den väl lite med en bokbloggsjerka hos Annika.

Denna veckan undrar Annika vad som inte hittas i min bokhylla.Which book will never be find on your shelves?

Egentligen måste jag nog erkänna att det mesta bor i mina bokhyllor men det är egentligen av en slump. Där finns inga noveller i och för sig och det är verkligen inte något som passar mig. Men någon enstaka novell har jag läst som jag i alla fall gillat lite. Sen finns det otroligt lite poesi. Det är något jag skulle vilja gilla men tyvärr inte gör så där värst mycket. Orkar aldrig annalysera innebörden av dikten. Rakt på sak är mer min melodi.
Biografier och memoarer är nästa sak som väldigt gärna väljs bort, Visst har jag läst någon enstaka men jag fastnar aldrig riktigt för det. Sci-fy är det lika dant med. Inte riktigt min sak.
Men en bok har jag i alla fall kommit på som absolut inte kommer hamna i min bokhylla och det är teaterpjäser. Nej tack. Pjäser ska man se på teatern och inte läsa om hemma. Det förtar liksom lite nöjet tycker jag..

Sen kan man tolka frågan lite mer kring specifik bok istälet för genre. Det kommer aldrig komma in en bok av Leif GW Persson. Kanske fjantigt av mig men det är ingen person som väcker sympati hos mig och därför har jag inget behov att läsa något avhonom. Min kamp av Knausgård lär heller aldrig komma in hemma hos mig, helt enkelt på grund av titlen och vad den symboliserar för mig.
Det finns säkert många flera exemple men jag nöjer mig här. PÅ återseende.

22 kommentarer:

  1. Jag gillar GW :) Knausgård däremot, går bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något med GW som person som jag inte riktigt fixar och därför blir jag inte alls sugen på att läsa böckerna.

      Radera
  2. Jag läser gärna Shakespeares pjäser, det är ngt helt annat än att se dem uppföras eftersom man kan ta sig tid att verkligen gå igenom olika meningar i lugn och ro. Jag gillar dem som teateruppsättningar också, förstås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fö mig känns det bara avigt. Jag har i och för sig aldrig provat så jag kanske inte ska uttala mig alldeles för mycket i frågan.

      Radera
  3. GW Persson finns i hyllan hos mig, men jag är inte säker på att jag läst något av honom. Knausgård är inte intressant.

    SvaraRadera
  4. Jag har precis som du lite av varje i min bokhylla, även sådant som jag inte precis gillar jättemycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av någon anledning får jag för mig att jag ska läsa nya skaer, prova nya genre men det slutar alltid med att de bara blir stående i bokhyllan.

      Radera
  5. Poesi kommer nog inte heller flytta in i min bokhylla. Och inte heller Knausgård, blir helt avskräckt av hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poesi passar inte mig. Vill så gärna men det går inte.

      Radera
  6. Knausgård går fett bort hos mig med, så jädra många böcker
    Mia

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad författaren tänkte när han valde titlen. Det blir så fel tycker jag.

      Radera
  8. Knausgård och pjäser kommer nog inte att hamna i min bokhylla heller.

    SvaraRadera
  9. Knausgård är inget som lockar mig heller. Noveller har jag också svårt för, men har en samling noveller om Sookie Stackhouse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De noveller som bygger på en serie böcker tycker jag ofta är lättare att knyta an till. Man behöver inte lära känna karaktärer, miljöer eller vad det nu kan vara. Det är bara att kasta sig in i läsningen.

      Radera
  10. Jag tänkte först, teaterpjäser, det har jag väl inte heller i mina hyllor? Men sen kom jag på att jag har ju Shakespeares samlade verk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska det vara pjäser så kan det inte finnas något annat att välja mellan. Shakespeare känns som megastjärnan i det sammanhanget. I mina icke speciellt teaterkunniga ögon i alla fall.

      Radera
  11. Håller med om att pjäser ska ses på teatern, men å andra sidan är det inte så dumt att läsa Shakespeare hemma i soffan heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är jag en sådan person som har en del förutfattade meningar i vissa fall. Har aldrig provat läsa pjäser så egentligen kan jag inte uttala mig men pjäser lockar inte alls.

      Radera