2014-10-08

Mina egna spekulationer?!


För tillfället spekuleras det väldigt mycket ute i bloggosfären om vem som ska få Nobelpriset. Jag tillhör de som inte spekulerar alls för jag läser helt enkelt inte den typen av litteratur. Nu när jag funderar kring det så tycker jag faktiskt att det är lite tråkigt. För hur bra jag än tycker att Rowling, Baldacci och Evanovich är så är det helt klart bara att inse att de inte lär få något Nobelpris i litteratur.
Jag är ju egentligen väldigt nöjd med min läsning i stort, men kanske, kanske skulle jag försöka mig på att vidga min läsning lite. De pristagare jag faktiskt läst (Kertész, Coetzee och Lessing) har jag ju faktiskt gillat det jag läst.  
Så min spekulation inför årets Nobelpris blir att jag kanske skulle försöka vidga min läsning lite och kanske våga mig in i lite djupare litteratur någon gång ibland. Det här är absolut inget mål - för dem är jag så dålig på att hålla, utan som sagt en spekulation. 

Vad/vem ska jag börja med???

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig i det du skriver, och många av de senare årens nobelpristagare har jag ingen koll på. Men om du inte redan läst dem rekommenderar jag lite äldre pristagares verk som "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson, "En herrgårdssägen" av Selma Lagerlöf (innehåller fantastiska element),"Dvärgen" av Pär Lagerkvist, och "Möss och människor" samt "Pärlan" av John Steinbeck. ..
    mvh Isabella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla tips. Steinbeck har jag ju faktiskt läst med, det glömde jag helt bort. Men känner absolut att jag borde ta tag i de svenska författarna. Lite allmänbildning faktiskt.

      Radera