2014-10-23

Röd måne av Elisabet Nemert




En natt när den röda månen lyser på himlen då ska man hålla sig inomhus. Det är en natt när troll och otyg håller sig framme och det betyder minst sagt otur. Trots detta så befinner sig Ingrid Ingmarsdotter ute på vägarna och hon hör något som visar sig vara en barns skrik. En liten övergiven flicka. 
Ingrid tar med sig flickan hem och ger henne namnet Indra. Det visar sig i tidig ålder att Indra inte är som alla andra. Hon har inget i utbyte av andra barn utan håller sig gärna till Ingrid som i sin tur lär henne allt hon kan om medicinalväxter och om att ta hand om andra människor. Men det är en farlig tid att kunna sådana här saker. Det är i början av häxjakten i Sverige och som läkekunnig kvinna kan du lätt bli kallad häxa.




Det här är en bok som har alla ingredienser för att jag ska gilla den. 1600-talet Sverige, det är lite hovintriger, häxjakt och självständiga kvinnor. Samtidigt som vi får följa Indra så får vi också följa de människor som rör sig i maktens centrum i Sverige på den här tiden. Det handlar lika mycket om barndrottningen Kristina och det krig som påverkade Sveriges befolkning på denna tiden.
Men trots att alla ingredienserna finns där så går det tyvärr ganska trögt för mig att läsa den här boken. Jag tycker jag läser och läser och kommer ingen stans. Förmodligen är det helt och hållet mitt fel som har för bråttom när jag läser boken. För det här är en bok som behöver läsas sakta. Det är inte så att det är massor av handling, det är snarare så att det är massor av karaktärsbeskrivning och arbete kring hur det var på den här tiden i Sverige. I vanliga fall hade jag nog älskat det men jag tycker att det blir lite för mycket upprepning, lite för mycket att jag får det uppenbara beskrivet för mig gång på gång. Jag får aldrig tänka själv och det är lite tråkigt.
Trots detta är det fascinerande läsning och jag kommer att fortsätta att både läsa den här typen av böcker och mer av Elisbet Nemert.

3 anledningar till varför Röd måne är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Intrigerna i hovlivet tycker kanske jag är mer intressanta än huvudkarkatärerna. Jag hade gärna läst ännu mer om drottning Kristina och hur hon påverkades av att bli drottning vid så ung ålder som hon faktiskt blev. Väldigt intressant.

2. Där finns ju den där lilla inblandningen av svensk folktro, det där med bortbytingar och toll samtidigt som kyrkan har en väldigt stark position i människornas liv. Jag tycker det är intressant att läsa om den krock som uppstår och hur kyrkan alltid på något sätt lyckas vända det till sin fördel.

3. Jag gillar att Indra beskrivs som en självsäker och stark kvinna. Hon vågar gå sina egna vägar och vågar ta för sig. Visst innehåller boken en del kärlek men den tar inte för mycket utrymme och Indra kan växa som person utan att behöva bli till en trånande människa som gör allt för kärleken. Snarare är det precis tvärt om.

Röd måne får 3+/5 i betyg av mig.

Andra böcker av författaren är: Bortom stjärnan, Den vita liljan, Rovfåglarnas tid, Vindarnas ö, Ödets hav, Ljusets dotter och Ringens gåta.

Tack Pocketförlaget för recensionsexemplaret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar