2014-10-06

Sword Princess Amaltea 2 av Natalia Batista



Amaltea har räddat prinsen från den vaktande draken och nu är målet att ta sig hem till prinsens mor och hennes drottningdömme. Ingen av dem är speciellt road av tanken och för att göra saken värre har de blivit av med sina pengar.
Samtidigt är Amalteas syster, prinsessan Dorothea, på jakt efter sin syster. Hon måste se till så att allt går rätt till så att inte Amaltea får lära sig saker som en yngre prinsessa inte borde lära sig.


Det här är mangan som vänder upp och ner på hela vårt patriarkala system. Här är det kvinnorna som styr och ställer, som utnyttjar vackra pojkar och som helt enkelt är det överlägsna könet. Batista har vänt ut och in på allt och jag gillar det väldigt mycket. Jag gillar hur hon har tänkt till med språket, jag gillar hur hon har gått till ytterligheter mot vad en "normal" saga står för. Utöver detta har hon fått till en relativt spännande handling och otroligt fina bilder. Helt enkelt jättebra.

3 anledningar till varför Sword Princess Amaltea 2 är värld att krypa upp i fåtöljen med:

1. Amaltea är tjurig, bortskämd och kaxig. Jag gillar henne skarpt. Hon besitter definitivt inga beundransvärda karaktärsdrag men kanske är det just därför som hon är så bra. För att använda Batistas eget språk så är hon en riktig "kvinnsgris". Ändå så tycker jag att hon utvecklas som karaktär och i ett stycke blir hon till och med riktigt älskavärd.

2. Illustrationerna är så fina. Jag gillar mangastilen, att den är så uttrycksfull. Det enda tråkiga är väl egentligen att jag väldigt gärna hade velat ha det i färg. Jag gillar färg...

3. Hallå, det är en saga. Vad finns inte att gilla liksom. Detta är ju en väldigt djup analys av mig men så enkelt kan det vara ibland. Jag gillar sago- och fantasyelementet. Där finns lite magi, där finns en drake och där finns vackra vapen och rustningar. Jag gillar sådana grejer.

Sword Princess Amaltea får 4+/5 i betyg av mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar