2014-10-06

Tematrio: Prepositioner

Idag blev det lite klurigare i Lyrans tematrio. Det var dags att börja rota efter prepositioner och jag inser mer och mer hur länge sedan det var man läste grammatik. Tur man kan använda nätet för att uppfriska sitt minne. Här kommer i alla fall tre tips från mig.


  • En Engelsman i Paris av Nicolas Barreau är en söt historia om kärlek, om mat men framför allt om hur stor betydelse böcker kan ha. Som namnet anspelar på så utspelar sig boken i Paris och det gör ju saker lite extra trevliga.


  • Mannen balkongen av Sjöwall & Wahlö måste ju ses som en riktigt svensk deckarklassiker. Detta är tredje boken i serien Roman om ett brott och handlar om en mördad och våldtagen flicka som hittas i en park.


  • Nästa bok är helt klart också en deckarklassiker. I mordet Orientexpressen får vi följa med när Poirot ska lösa ett mord på en industrimagnat som mördats på ett tåg av tolv knivhugg. En riktig klassiker och bra är den också.

15 kommentarer:

  1. Mordet på Orientexpressen skulle jag kunna tänka mig att läsa om.De böckerna är så snygga nu med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de snygga. Jag har bara lyssnat på boken så det finns definitivt chans att jag läser om den. Dessutom står den ju hemma i bokhyllan nu och då måste den nästan läsas.

      Radera
  2. Mordet på Orientexpressen är en riktig klassiker! Sjöwall Wahlöö läste jag för hundra år sedan, undrar om de skulle hålla att läsa om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste Roseanna för något år sedan och jag tyckte definitivt att den höll.

      Radera
  3. Svar
    1. Det var en jättemysig bok som jag absolut tycker att du kan läsa.

      Radera
  4. Tänk att jag minns inte om jag har läst Sjöwall Wahlöö. Men jag tror inte det. Jag borde kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst alla, bara några stycken.

      Radera
  5. Mordet på Orientexpressen skulle jag gärna läsa och då gärna i den där fina nyutgåvan som har kommit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju ett stort Agatha Christie fan och gillar definitivt den här.

      Radera
  6. Den enda jag har läst är Christie (en ynka bok), men blev inte helt såld, tyckte fallet var för omöjligt att lösa... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är förmodligen Christie inte något för dig. Har aldrig löst ett enda mord men jag tycker om att ha det så. Jag får klura så mycket extra.

      Radera
  7. Den första har jag inte läst, men de två andra hör till min ungdom, sån nostalgi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det nostalgi. Och det håller fortfarande och är så bra. Jag älskar den typen av böcker som båda är.

      Radera
  8. Inte läst någon av dessa även om jag så klart läst både Christie och SjöwallWahlöö

    SvaraRadera