2015-05-07

All the bright places av Jennifer Niven



Finch och Violet möts i skolans klocktorn, båda med en liten svag intention av att hoppa. Men tillsammans tar de sig ner där ifrån. När de sedan ska jobba ihop i en gruppuppgift börjar en vänskap växa fram mellan dem, en vänskap som kanske kan bli något mer. 
Finch är killen som inte passar in i skolan. Han är utåtagerande ena stunden och depressiv andra stunden. Att gå i highschool är i vanliga fall inte lätt, men är man mobbad så blir det helt klart inte lättare. Violet är å andra sidan en populär tjej, och har tidigare varit ihop med den snyggaste killen på hela skolan. Men efter en tragisk olycka året innan är livet inte lätt för henne heller.

All the Bright Places

När en bok berör en sådär så att det känns som om hjärtat ska slitas ur bröstet på en. När en bok är så fruktansvärt sorglig men utan att till en början märks. När en bok får en att gråta hejdlöst...

Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta för ord till den här boken. Ibland är de bästa berättelserna de svåraste att beskriva för vad jag än skriver kommer ni inte förstå min upplevelse av boken och inte förstå hur bra jag tycker att den här boken är. Precis som jag skriver ovan så är det här en fruktansvärt sorglig historia. Den berör så fruktansvärt tunga ämnen. Att växa upp är i sig tungt, men den berör också utanförskap, mobbing, psykisk ohälsa, förlust och missunnsamma uppväxtförhållanden. Men den berör också vackra saker som kärlek och vänskap och hur olika förutsättningar man har av att växa upp i en trygg familjemiljö.
Så helt klart är det jobbig läsning. Men det är också så fantastiskt, underbart bra och jag älskar den här boken. Jag tror jag har skrivit det tidigare någon gång, men det här kan mycket väl bli årets absolut bästa bok - så bra är den....

3 anledningar till varför All the Bright places är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Boken är skriven ur dubbla perspektiv och jag få bitvis möta Finch och bitvis Violet. Detta kan ibland gå hur som helst men författaren har lyckats. Jag kan märka en skillnad i berättarrösterna och jag får en förståelse för bådas problematik och känslor. Det gillar jag.

2. Finch - åh Finch. Det är en karaktär jag tar till mitt hjärta!

3. I skoluppgiften de har så ska de ut och upptäcka sin stat vilket i det här fallet är Indiana. De ska hitta sevärdheter, eller udda utflycktsorter som finns i deras närhet. Hela det här konceptet är bra och det är nästan så jag önskar att det hade kunnat få lite mera plats (även om jag inte vet hur det skulle gjorts). I alla fall besöker de en plats som både ni och jag garanterat hade gillat :)

All the bright places får givetvis 5/5 i betyg av mig. Ett lite extra plus för det otroligt vackra omslaget.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Känner precis som du om den här boken. Den är så bra och krossar mitt hjärta totalt..

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter och vad besviken jag kommer bli om jag inte känner likadant. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju alltid det som är risken, när man tycker olika. Jag hade ändå ganska så höga förväntningar på den här boken men blev väldigt positivt överraskad ändå.

      Radera