2015-05-24

En smakebit på søndag: Bardortsmysteriet


Så var det söndag igen och det är en alldeles speciell söndag. Inte för att någon kallad mumsmums visst vann någon stor (helt ointressant i mina ögon) tävling utan för att maken och jag firar ett år som gifta. Det är inte klokt vad det här året har gått fort. Jag hinner helt enkelt inte med.

Något annat som jag inte riktigt heller har hunnit med är att läsa den här veckan. Av den anledningen så håller jag fortfarande på med Sista riket av Brandon Sanderson. Men eftersom jag tycker det är tråkigt att upprepa mig och faktiskt också har en bok vid sängen så tänker jag idag bjuda på en smakbit ur Badortsmysteriet av Agatha Christie. Fler smakbitar hittar ni hos Flukten fra virkeligheten.

Unga Nick Buckley har råkat ut för en massa nära döden upplevelser. En av dem råkar hända precis vid sidan om Poirot som med en gång tar olyckshändelserna för något helt annat, nämligen mordförsök. Dessa ser han nu som sin uppgift att reda ut, allt för att förhindra ett mord.

Smakbiten är hämtad från sida 30.

Badortsmysteriet"Mademoiselle, kan ni berätta lite om de här olyckshändelserna?"
"Ja visst, men det finns inte mycket att säga. Det var bara fåniga olyckshändelser. Det hänger en tung tavla över min säng. Den föll ner en natt. Av en ren tillfällighet råkade jag höra en dörr stå och slå någon stans i huset och gick upp för att stänga den - och det gjorde jag och klarade mig. Annars hade den väl krossat skallen på mig. Det var nummer ett."
Poirot såg inte road ut.
"Fortsätt mademoiselle. Låt oss gå vidare till nummer två."

29 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten, vill gärna läsa den här boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Agatha Christie böcker och någon gång ska jag bli färdig till att läsa allihopa.

      Radera
  2. De där nyutgåvorna är för fina. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Grattis på bröllopsdagen glömde jag skriva !!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten, ska snart sätta tänderna i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agatha Christie är alltid en trevlig bekantskap och lite så där lagom mysig läsning.

      Radera
  5. Grattis till ett år som gifta! :) Jag har blivit sugen på mer Agatha Christie, så jag kommer nog läsa mer av henne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jag tycker alltid att man ska läsa mera Christie. Hittills har jag inte blivit besviken.

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Bra bok och snyggt omslag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt omslag och hittills tycker jag att den har börjat bra. Men jag tror aldrig att jag har blivit besviken på Christie så det blir nog bra den här gången också.

      Radera
  7. Blir verkligen lockad att läsa Christie igen med dessa fina nyutgåvor. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blir man. En snygg bok förhöjer faktiskt läsupplevelsen, så enkelt är det.

      Radera
  8. Skikkelig classic omslag… Takk for smakebit!

    SvaraRadera
  9. Nej, det verkar lite oroande. :) Jag trodde jag hade läst alla, men inte säker på att jag faktiskt läst den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju hur många som helst och jag tror inte ens att jag har läst hälften. Så man kan nog alltid hitta något mer av henne.

      Radera
  10. Agatha Christie är verkligen en mästare!

    SvaraRadera
  11. kul med nyutgåvor! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja framför allt när de är så här snygga!

      Radera
  12. Tack för smakbiten, jag trodde jag läst de flesta av Christie, men nu blir jag tveksam. Grattis på bröllopsdan!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Agatha Christies böcker är bra. Har sett många filmatiseringar och serier av hennes författarskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar de serier jag har sett också. Då är Miss Marple min favorit.

      Radera
  14. Den här tror jag inte att jag har läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera