2016-03-18

Bokbloggsjerka 18-21 mars

jerka11Äntligen fredag och det på så många fler sätt en ett men det behöver vi inte riktigt gå in på här. Nu ska i alla fall den här dagen klaras av och det ska bli väldigt skönt när den är över. Eller i alla fall jobbiten.
Nu ska jag i alla fall ge mig på att svara på veckans jerkafråga med Annika.

Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den?  Vilken i så fall?

Visst har jag haft Book-hangover. Ett flertal gånger till och med. Och ofta blir det sällan de där gångerna när man räknar riktigt med det. Tyvärr står det nu ganska så stilla i mitt huvud så jag kan inte bjuda er på en enda titel (vilket är hemskt - vart har mitt minne tagit vägen) men jag lovar att återkomma om jag kommer på något.

32 kommentarer:

  1. Det är svårt att komma på titlar på rak arm, ibland tänker jag att jag skulle behöva ett slags läsregister som kommer ihåg alla böckerna åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett läsarregister kanske inte vore fel att ha. Och det är ju egentligen inte så att jag inte kommer ihåg vilka de där fantastiskt bra böckerna är för det gör jag faktiskt. Däremot har jag lite svårt att bedöma just det där med hur länge jag behövde smälta boken i fråga.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja visst är det så väldigt många gånger.

      Radera
  3. Jag har helt seriöst börjat fundera på att för varje bok anteckna hur den slutade och vad jag tyckte om det. Det där minnet vet jag aldrig riktigt var jag har ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tanken har jag också haft och ett tag skrev jag upp det i min dagbok - gärna med en bild till. Men så glömde jag bort det lite. Som sagt - minnet!

      Radera
  4. Ja minnet sviker en ibland, jag har ofta svårt för att komma ihåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt minne är urkasst när det gäller vissa saker, men andra saker kommer jag ihåg hur bra som helst. Konstigt det där.

      Radera
  5. Man kan göra som Torgny Lindgren; ge ut en bok som heter Minnen och förklara att man inte har några minnen :)

    SvaraRadera
  6. Jag har faktiskt aldrig drabbats av book hangover

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det gör jag med lite jämna mellanrum. Men oftast är de inte så långvariga.

      Radera
  7. Det är en jättesvår fråga att svara på. Visst har man varit med om böcker som fått en att tänka lite extra, elelr att de bara har stannat hos en, men det där att komma ihåg både författare och titel går ibland rakt genom huvudet. För mig handlar det mycket om känslan, om det varit något specifikt ämne som står mig nära som jag ofta tar med mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det ligger nog en del i det du säger. Jag är i och för sig ganska bra på att komma ihåg titel och författare - men sämre på att komma ihåg vad just den boken handlade om och framför allt hur den slutade.

      Radera
  8. Man kan inte komma ihåg allt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej och egentligen är det nog lite tur, för annars hade jag haft det jobbigt.

      Radera
  9. Inte alltid lätt att minnas. Men roligt att det är fler än jag som upplever book hangovers och du har rätt i att det ofta är med böcker man inte förväntar sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där böckerna där man inte förväntar sig så mycket och det sen visar sig att de är jättebra är nog just så jättebra lite för att man faktiskt inte har några förväntningar.

      Radera
  10. Inte alltid lätt att minnas allt man läser! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är det inte när man läser så många böcker som jag tycker att jag gör. Men det handlar egentligen inte om att jag inte kommer ihåg böckerna, det handlar mer om hur länge de där känslorna verkligen var kvar efter att man läst klart boken.

      Radera
  11. En bra bok kan leva kvar hos mig länge men det hindrar inte mig att gå vidare till nästa bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog ganska så ofta för mig också.

      Radera
  12. Tycker också att det kan vara svårt att komma ihåg på rak arm! Man läser ju en del också så det blir mycket att hålla reda på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är ju så. Sen har jag kommit på ytterligare en faktor till att jag inte kom på någon. Att minnas på morgonen gör det ju hela mycket svårare.

      Radera
  13. Kom inte heller på någon med det samma. Trots att bokbaksmällor är trevliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna typ av baksmällor är definitivt trevliga. Det tyder ju väldigt ofta på en riktigt bra bok.

      Radera
  14. Hade jag inte skrivit om det tidigare på bloggen hade jag inte kommit ihåg det heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju ofta. Nedskrivna saker kommer jag ihåg, faktiskt ofta utan att behöva gå och leta upp det jag skrivit. Konstigt det där.

      Radera
  15. jag kunde hämta några titlar på min blogg = läsdagbok. funderar på att lägga till en läsupplevelsetagg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät absolut som en spännande idé. Recensionerna blir ju tyvärr ofta inte det, framför allt inte när man som jag sparar dem på hög istället för att läsa dem.

      Radera
  16. Jag kom bara ihåg två specifika när jag skulle skriva inlägget, men hag har kommit på fler så här i efterhand :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det väl alltid, får man bara tänka efter lite så brukar det komma smygande.

      Radera