2016-03-06

En smakebit på søndag: Francesca


Idag vill ni väl ha en liten smakbit kan jag tänka mig och det kommer ni också att få i form Francesca av Melina Marchetta. Detta är boken som stått ett antal år i min bokhylla utan att bli läst vilket är konstigt med tanke på hur mycket jag har älskat allt annat jag läst av författaren. Och den här var absolut inget undantag för jag fick tvinga mig själv att lägga ifrån mig boken i går natt. Hade lätt kunnat ligga och läsa tills den tog slut. Underbara känsla!

FrancescaDen handlar om Fancesca som har tvingats börja på en ny skola och där ska hon försöka hitta sin plats. Samtidigt är mamma, högljudda mamma som alltid går Frankie på nerverna helt plötsligt tyst och ingen berättar varför. Smakbiten idag hämtar jag från sida 56 och det blir en kort sådan.

Fråga mig bara hur jag mår, vill jag säga. Bara fråga och jag kanske berättar.
Men ingen gör det.

Som vanligt hittar ni fler smakbitar hos Mari på Flukten fra virkeligheten.

32 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten. Denne kunne nok vært fin til skolebiblioteket mitt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle den nog absolut vara. Hon skriver väldigt fint om hur det är att vara ung.

      Radera
  2. Jag har ju inte läst något av Marchetta än, men Jellicoe Road står på tur, i april tror jag. Sedan får vi se om det blir fler böcker av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jellicoe Road tyckte jag var fantastisk när jag läst den, även om den var lite svår och det tog extremt lång tid att komma in i den. Den här är mer lättläst.

      Radera
  3. Marchetta är en författare som jag är riktigt nyfiken på! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har älskat allt jag läst av henne så här långt, så jag tycker absolut du ska ta och läsa något av henne.

      Radera
  4. Känner varken till författare eller bok. Fantastiskt när en historia griper tag på det sättet. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varmt rekommendera författaren. Hon har bland annat skrivit Jellicoe Road och Finnikin of the Rock.

      Radera
  5. Den boken låter intressant! Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Härligt med sådana böcker! Jag och Marchetta klickar inte riktigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag klickar desto mera kan jag säga. Skulle nog kunna räkna henne till en av mina favoritförfattare.

      Radera
  7. Jeg elsker Murakamis bøker. Likevel har jeg to stykker av han stående i bokhyllen. Og der har de stått lenge. Jeg tror bare man trenger en pause av og til. Og andre ganger er det fint å ha noe stående som man kan glede seg til :-) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alltid bra att ha något av favoriterna stående i hyllan för det där tillfället man verkligen behöver något efterlängtat.

      Radera
  8. Åh, Melina Marchetta har jag velat läsa något av länge. Tack för smakbiten!
    Det tog lite tid men sen köpte jag också till sist Jellicoe Road. Jag har dock både den och Ett folk utan land oläst i hyllan. De är båda ordentliga hyllvärmare. Varför valde jag inte någon av dem till min tbr-hög för tävlingen? :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju alltid plocka upp dem ändå. Jag älskar båda dem du har i hyllan, fast de är väldigt olika läsning.

      Radera
  9. Har inte läst något av den här författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att hon är väldigt, väldigt bra.

      Radera
  10. har inte läst något av Marchetta, men det beror inte på brist på intresse. vi har ju det där med tiden.... Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den där tiden bara ställer till det :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Okänd författare för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är en väldigt duktig författare som jag varmt kan rekommendera.

      Radera
  12. En författare jag tänkt läsa, men inte läst än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det så ofta tyvärr blir. Jag har en hel lista med sådana författare.

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Tyckte att denna var riktigt trevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag med. Riktigt, riktigt bra.

      Radera
  14. Tack för smakbiten. Har inte riktigt fått till det med Marchetta men härligt när det klickar med en författare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar å andra sidan allt hon skriver. Eller i alla fall så här långt. Och visst är det underbart att hitta en sådan författare som man gillar så mycket.

      Radera
  15. Den här står oläst i min hylla, kanske dags att plocka fram den snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra. Den tog inte heller någon tid att läsa så det är lätt att klämma in den bland alla andra böcker.

      Radera