2016-03-29

Veckans utmaning: Resa till Afrika


Denna vecka befinner sig Kulturkollo i Afrika. Spännande! Eller det kanske är fel uttryck för en kontinent med så mycket splittringar, så mörk historia blandad med civilisationens vagga, härliga musikaliska rytmer, spännande språk och kulturer som är väldigt skilda från våra i västvärlden. Så spännande är kanske rätt ord i alla fall.

Veckans utmaning handlar om resor. Vilken är din drömresa? Berätta om en resa du gjort, en resa du drömmer om eller kanske en resa som du läst om. 

Först funderade jag mycket kring om det verkligen var så att jag var intresserad av att resa till Afrika, men så var jag nästa tvungen att slå mig själv i huvudet för mitt absoluta önskeresemål är och kommer förmodligen alltid att vara Egypten. Nu är det kanske inte ett land man i första läget åker till idag på grund av de oroligheter som finns i världen och jag vill kanske inte åka dit för den vackra miljön och landets beryktade renlighet. Nej självklart så är det historian, monumenten, Kairo museum och olika tempel som lockar mig. Jag vill se pyramiderna, jag vill se Abu Simbel, Luxor, Konungarnas dal, Tutankhamuns guldmask och allt annat spännande som ni kan komma på. Är man nörd, mytologifantast och historieintresserad så är det helt enkelt ett självklart val. Hade sen någon kunnat uppfinna en tidsmaskin också så hade det blivit ännu bättre.

12 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna åka med! Mvh historienörd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit så häftigt att få se allt.

      Radera
  2. Egypten ja, jo, alltså den dagen det är lugnare där vill jag också dit. Mvh historielärarnörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju det där lilla problemet med alla konflikter. Men någon gång ska det väl lugna ner sig.

      Radera
  3. Jag är så ledsen att jag inte hann åka dit innan det blev så oroligt som det är nu. Kanske blir det bra lugnt igen för pyramiderna vill jag väldigt gärna se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas också på att det ska lugna ner sig någon gång.

      Radera
  4. Den dagen man kan resa till Narnia tänker jag stå först i kön... :)

    SvaraRadera
  5. Egypten, ja. Då kan vi åka ihop för det låter som vi vill se exakt samma saker ;) (Det är synd att det är så oroligt i världen, och det är hemskt att en massa historiska platser med tusentals år på nacken nu förstörs och blir till grus i Mellanöstern, främst Syrien)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fruktansvärt deprimerande. Kan inte människan se sin egen skuld? Jag blir ledsen bara jag tänker på det.

      Radera
  6. Egypten är verkligen speciellt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo verkligen och jag är så sugen på att åka dit.

      Radera