2016-03-07

Enkät: Ärliga listan

Det var sjukt länge sedan jag gjorde en enkät men nu har jag hittat några jag vill göra så ni lär se dem de närmsta dagarna. Först ut får Ärliga listan vara, en enkät som handlar om att vara så ärlig som möjligt så att ni ska få möjlighet att lära känna mig lite bättre. Enkäten i fråga har jag ärligt talat sett på så många olika ställen så jag har ingen aning om var och när, men här kommer den i alla fall.

Crappy bild men här är jag någon gång i höstas. Om ni inte förstod att det var jag vill säga.

När grät du senast och varför?
Igår kväll när jag läste slutet på Francesca av Melina Marchetta så grät jag definitivt. Det händer lite då och då med jämna mellanrum att jag gråter en skvätt, men oftast är orsaken fiktiv. Gråter sällan över saker i verkliga livet, även om jag kanske skulle behöva ibland.

Tre saker du avskyr?
Just nu min egen oförmåga att ta fram min karaktär och sluta äta onyttigheter, inskränkta människor som är för rädda/osäkra för att se längre än vad näsan räcker och djurplågeri.

Hur var du i skolan?
Jag har aldrig haft svårt för mig i skolan. Har ett utmärkt minne så jag har alltid haft lätt för att lära saker som inte kräver eget tänkande (typ som det var i skolan). Så den duktiga lilla flickan var jag definitivt. Sen var jag betydligt mer social och utåt när jag gick i de lägre klasserna, medans min tillbakadragenhet kom någonstan i tonåren för att släppa lite på gymnasiet igen. Sen har jag alltid varit lite lat och gjort allt i sista stund. Säger att jag presterar bättre under positiv stress.

Vad blir du stressad av?
Att vänta på maken när jag står färdig att åka. Han blir alltid färdig senare än mig och då blir jag stressad. Annars tål jag faktiskt stress ganska bra, i alla fall så länge jag inte behöver bry mig om andra vuxna människor runt omkring mig.

Tre saker du älskar?
Precis som de flesta andra så älskar jag min familj, men syskonbarnen någonstans i toppen (så är faktiskt den krassa verkligheten). Sen älskar jag mitt hus även om det krävs lite omtanke här och var och så älskar jag min läsfåtölj.

Hur tror du att andra människor uppfattar dig?
Jag har hört att jag kan uppfattas som ganska så skrämmande och distanserad. Detta beror på att jag inte har ett glatt utseende utan mer ofta ser lite butter ut. Men går man från det där första intrycket tror jag att jag uppfattas som en ganska så rolig person, och fantasirik även om jag kan vara lite passiv ibland. Det beror mycket på var jag befinner mig och med vilka människor. Ibladn tror jag till och med att jag kan uppfattas som bossig och envis.

Hur uppfattar du dig själv?
Som ganska så tråkig och introvert. Svårt att kommunicera spontant, men inte förberett i stora samlingar. Sen uppfattar jag mig själv som ganska kompeten, lite lat och slarvig.

En situation som du tycker är jobbig/pinsam?
Att gå och panta flaskor tycker jag är vansinnigt pinsamt, och lättare blir det ju inte av att jag och maken samlar på oss säkert tio svarta sopsäckar med pant innan vi tar oss till pantstationen. Maken är inte heller snäll utan tvingar mig att följa med.

När känner du dig som vackrast?
När jag är sminkad till tänderna och riktigt har klätt upp mig för att vi till exempel ska gå ut och äta. Eller när jag har de där kilona mindre på kroppen och klämmer i mig i ett par riktigt tajta jeans och märker att maken tittar en gång extra. Annars har jag tyvärr ganska så svårt att se mig själv som vacker. Men det är väl förmodligen ganska så typiskt kvinnligt.

Vad skrattade du senaste åt?
Systersonen som igår tog maken i handen och med sin lillgamla röst sa: Kom Peter så ska jag visa dig hur en förlängningssladd fungerar. Kan tilläggas att han är tre år gammal och det bästa han vet i hela världen är allt vad sladdar heter. Gärna i kombination med lampor.

Något du funderar mycket över?
Träning, kost och min kropp över lag. Jag har stora problem med att acceptera min kropp för att den inte fungerar som den ska. Varje månad svär jag och gråter över dess oförmåga.

Tre saker du är rädd för?
Ormar, att aldrig få ett eget barn och att bli tjock igen. Låter kanske ytligt, men jag har kämpat så hårt för att gå ner i vikt och just nu har jag inte riktigt kontroll över mig själv så jag är livrädd för att lägga på mig de där extra kilona igen.

Ett yrke du tror att du skulle vara dålig på?
Försäljare är nog absolut inte min grej. Framför allt inte om det involverar en telefon, för jag hatar att prata i telefon. Sen hade jag varit urdålig som kock - för är det något jag inte kan så är det att laga mat.

Slutligen, ett yrke du tror att du skulle vara bra på?
Jag vet att jag är bra på att vara förskollärare, men jag tror också att jag hade varit duktig som lärare för större barn, ja kanske till och med upp på högstadiet. I övrigt så tror jag att jag hade varit ganska så bra på att vara historiker, eller religionsforskare eller arkeolog för det är något som intresserar mig så mycket. Sen har jag lite dåligt med tålamod så det kanske inte hade gått så bra i alla fall.


8 kommentarer:

  1. De där med kilona känner jag igen, livrädd att gå upp mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ständigt i mina tankar, från det jag vaknar på morgonen.

      Radera
  2. Jag förstår precis hur du tänker med flaskpantningen. Det är ju väldigt pinsamt. Och inte alls värt den lilla pengen man får för besväret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt hemskt. Men man tvingas väl överleva det också. Det är skönt i alla fall att det finns fler som tänker som jag.

      Radera
  3. Jobbigt det där med att det gärna fastnar hull runt magen och rumpan. Jag har alltid varit rund av mig och det är bara att konstatera att det är lättare att samla på dig nya kilon än att bli av med dem man har. Jag hatar att träna men gillar att laga god mat. Dålig kombination... Försök att inte tänka för mycket på din vikt, jag förstår att du vill behålla de resultat du uppnått, men man mår inte bra av att hela tiden gå runt med dåligt samvete över mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är hela tiden en balansgång för att få allt att fungera. Men egentligen gillar jag att träna, jag gillar att ha träningsvärk och känslan och kicken man får i efterhand är värd de. Kan man då bara hålla riktig koll på maten, vilket i egentligen inte är så svårt om man bara planerar i förväg så är det inte så svårt. Men du har så rätt i att det egentligen inte är så bra att gå och fundera över det hela tiden.

      Radera
    2. Jag förstår verkligen att du vill behålla de resultat du kämpat för och uppnått, det skulle jag också vilja om jag lyckades gå ner. Det jag menar är bara att om du tänker på och oroar dig jättemycket för att det ska gå åt fel håll kan lätt allt det där som egentligen är jättebra bli något som får dig att må dåligt. Så tänk positivt på vad du uppnått så blir det nog lättare att hålla både vikt och tankar på rätt köl :)

      Radera
    3. Jo det gör jag absolut och jag jobbar på det hela tiden. Och jag är i alla fall mycket bättre nu än vad jag var för några månader sedan.

      Radera