2016-03-08

Veckans utmaning: Min dammigaste bok


Den här veckan handlar det om dammiga böcker på Kulturkollo och det är ett väldigt brett begrepp. Så veckans utmaning handlar givetvis om detta också.

Den här veckan vill vi gärna höra om din dammigaste bok eller läsupplevelse.
Tolka det dammiga som du vill. Kanske är det din favoritklassiker? Eller den tristaste du någonsin läst? Visa oss den äldsta boken du äger, ditt bästa antikvariatsfynd eller den hyllvärmare du har haft längst i hyllan. Rota långt in i bokhyllan och berätta om det dammigaste du har.

Jag har ganska många dammiga böcker hemma hos mig - kanske framför allt för att jag avskyr att damma och gör det typ 2 gånger om året (med lite tur). Då blir böcker och bokhyllor ganska så dammiga. Sen har jag många dammiga böcker som i gamla böcker, klassiker som jag köper och samlar på mig och där många av dem förmodligen aldrig kommer att bli lästa men jag fortsätter köpa dem för de är så vackra och så har de ju en kanske faktor över sig. De kanske blir lästa...???
Men de böcker jag kommer nämna som de allra dammigaste tror jag få bli Grottbjörnens folk och Hästarnas dal. Dessa båda tegelstenar köpte jag för säkert 5 år sedan på bokrean för 29 kronor styck och tänkte - de måste jag läsa. Sen gick tiden som det så ofta blir och de är fortfarande olästa och jag tror till och med att de efter mycket om och men har fått flytta upp på vinden. Men trots det vill jag fortfarande ge dem en chans. För helt ärligt så tror jag faktiskt att det är böcker som jag skulle kunna gilla. Om jag bara orkade ge dem en chans. Så nu får jag nog ta och plocka fram dammvippan och se om de inte kan bli lästa innan året är slut. Ta mig bara inte på orden.
Som en parentes är det nog också den bok jag äger som spelar sig allra längst bort i tiden och då måste den ju vara lite extra dammig.

8 kommentarer:

  1. Jag älskade de första delarna, men sen så ledsnade jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde verkligen ta tag i dem... Det borde vara så mycket jag...

      Radera
  2. Säger som Boklysten, de första delarna var fantastiskt bra, så läs!

    SvaraRadera
  3. Jag gillade också de första två delarna, men oj, så länge sen det var jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får helt enkelt damma av böckerna tror jag.

      Radera
  4. En del böcker vill man faktiskt ha bara för att de är snygga eller charmiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo och det finns ganska många sådana i mina bokhyllor.

      Radera