2016-03-22

Tematrio: Påsk

Så är vi inne i påskveckan och detta måste vi givetvis plocka upp även i Tematrion för veckan. Denna vecka undrar Lyran:

Berätta om tre filmer, böcker, godissorter, traditioner ni på något sätt förknippar med påsken!

Jag måste väl ändå säga att jag är uppvuxen i en kristen familj. Inte sådär så att vi har gått i kyrkan för jämnan, men församlingshemmet är jag mer eller mindre uppvuxen i för min mamma jobbar som församlingspedagog. Trots allt detta kan jag inte direkt påstå mig vara kristen.
Det där med påsken har väl alltid firats utan att för den delen varit speciellt "kyrkligt" firad. Så det där med påskliga traditioner och så vet jag inte om jag har. Men här är ett försök att svara på frågan i alla fall.

1. Många förknippar en socka vid sängen eller spiselkransen med julen. Inte jag och min syster. Vi förknippar det med påsk. För varje långfredag fick vi sätta upp en strumpa (gärna pappas stora racksockor) på sängstolpen och varje påskafton så hittade vi stumpan full av antingen godisägg eller någon liten sak. Det konstigaste av allt ihop var nog ändå att i kunde hitta spår av haren i hallen där det alltid låg en påse kvarglömd och det var alltid en frallpåse. Ni vet en sådan där man köper frallor i på morgonen.

2. Lotta på Bråkmakargatan tycker jag definitiv kan förknippas med påsken. Jag älskar det där avsnittet (boken med för den delen) när godisaffären i staden stänger lagom till påsk och Lotta trots det lyckas komma över ett ganska så stort parti av chokladtomtar. Dessa sätter hon sen ut under natten till glädje för hela hennes familj.

3. Det var en kyckling som hette Gullefjun som skulle ut och gå på promenad...
Jag avskyr den sången. Inte bara är det urbota löjlig, men också väldigt svår att sjunga. Men vad hjälper det när barnen på jobbet älskar den och den ska tragglas varje påsk. Idag ska vi dessutom sjunga den i en konsert för ett gäng människor på ett äldreboende. Tur att jag har lagt till lite trevligare Astrid Lindgren sånger i repertoaren.

12 kommentarer:

  1. Chokladtomtar till påsk? :)

    SvaraRadera
  2. Det där med strumpan har jag inte hört talas om tidigare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, förmodligen var det bara vi men det är lite det som gör den traditionen så speciell för mig.

      Radera
  3. helt nytt med raggsockor till påsk! men varför inte? lilla Gullefjun med mjuka silkesdun är väl söt! och alla hönsen sa ka-ka ka-ka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raggsockar är det bästa... Gullefjun kan jag absolut vara utan...

      Radera
  4. Haha, ja vilken läskig sång det är... ;)

    SvaraRadera
  5. Gullefjun är nog en av de läskigaste sånger jag vet :)

    SvaraRadera
  6. Strumpa till påsk har jag inte hört talas om förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var förmodligen ensamma om den. Mamma och pappa blev nog förvirrade någon stans längs vägen men på så sätt blev det en väldigt trevlig tradition.

      Radera