2016-03-01

Veckans utmaning: Skämskuddar

blue ticking stripe pillow cover by willaby on Etsy/  Beach: Nu är det dags att skämmas. Eller det är kanske att ta i för istället tar vi och lättar våra hjärtan när det gäller den där kulturen vi kanske inte skryter vitt och brett om att vi engagerar oss i.

Vad är din skämskuddekultur? Vilka böcker sätter du inte upp på läst-listan eller som halvt göms i bokhyllan? Vilka TV-serier kan du absolut inte missa, men som du inte direkt pratar om när andra vill ha tips? Vilka filmer kan du inte låta bli att gilla, trots att du vet att det egentligen finns så mycket ”bättre”? Eller du kanske har en skämskudde-crush på en Hollywood-stjärna eller pop-idol? Ta chansen att befria er från tyngden av skämskudden!

Jag kan börja med att poängtera att det nog inte finns mycket kulturellt som jag skäms för, jag har liksom kommit förbi det stadiet, men visst finns det böcker och filmer som jag kanske inte pratar vitt och brett om att jag besöker. Ett exempel är Twilight-filmerna. Det är så fruktansvärt dåligt på så många sätt och vis men ändå plockar jag fram dem med glädje med jämna mellanrum. Döm mig inte men jag har alltid varit lite svag för bad-boys, insta-love och hela den biten. Inom litteraturen och filmens värd gör det mig ingenting. Men jag lovar - jag håller det till litteratur/film/tv-serier.
En annan tv-serie jag gärna följer och har stort nöje av är Biggest Loser. Lite av ett comfort program, eller har framför allt varit det tidigare i mitt liv. Det har liksom visat på att jo man kan lyckas skala av sig alla de där kilona, ingenting är omöjligt. Nu när jag har klarat av den bedriften själv så lockas jag kanske inte fullt lika mycket av programmet, men framgångshistorier är alltid kul att se.
Så till böckerna - tror faktiskt inte att jag kan komma på något. Jag läser det jag känner för och jag skriver alltid upp allt jag läst här på bloggen. Kan ärligt talat inte komma på ett enda undantag. Det finns ingen anledning tycker jag.

13 kommentarer:

  1. Jättebra, Anna! Jag håller med dig i allt. Nästan - för jag kollar inte på Twilight och känner inte att jag behöver skämmas för de program jag ser på även om de är "värre" än Twilight. Typ att jag kollade på Oprah på dagteve när jag ammade (för femton år sedan). Det fick man ju höra hur förkastligt det var... Men jag tänker inte skämmas! Det är rätt gräsligt att dela in i fint och fult - just för stunden fyller den boken, den musiken, den filmen sin funktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Det finns så mycket annat man har att "rätta sig efter" i samhället och det är förkastligt tycker jag. Låt då kulturen och litteraturen vara en fri zon.

      Radera
  2. Det spelar väl egentligen ingen roll vad en tittar på så länge det ger dig något. Jag tänker att det säger mer om de som kommenterar än den som ser. Jag har också sett Twilight men jag tyckte inte om det. Jag har även sett andra filmer, som räknas som djupa, men de var inte heller bra. Det handlar inte vad det är utan hur det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Gillade det där sista du sa för det stämmer på pricken. Ibland är det också helt och hållet situationsbundet. Ibland behöver man det lätta eller det "mindre bra". Oavsett så ska det aldrig var till last för en.

      Radera
  3. Biggest Loser är ju guld emellanåt!

    SvaraRadera
  4. Jag har sett så många riktigt usla filmer, så usla att de faktiskt blivit bra. Dock inte Twilight. Men jag skäms inte en sekund för att jag tycker att till exempel Sharknado var bland det roligaste jag har sett :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns liksom ingen anledning att skämmas...

      Radera
  5. Biggest looser är jag också lite fascinerad av. Och såg också på Extreme makeover med skräckblandad förtjusning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Extreme makeover hade jag nästan glömt. Men jag gillade nog mer Extreme Home Makeover.

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag såg en Twilight och tyckte den var usel. Men jag kan förstå lockelsen ändå, och skulle inte få för mig att fördöma andra som gillade den. Jag har nog sett och gillat andra filmer som andra skulle undra över ;-)

    SvaraRadera