2015-06-22

Döden på Nilen av Agatha Christie



En kryssning längs Nilen. En nygift rikt arvtagerska. En försmådd ung kvinna. En yrkesmördare. En massa udda personligheter som alla bär på något i bagaget. Ett begånget mord. Och så givetvis en världsberömd detektiv på semester. Ska mördaren denna gången kunna fly undan Hercule Poirots utomordentligt intelligenta hjärna.

Döden på Nilen (Inbunden)

Undrens tid är inte förbi. Jag klarade av att lista ut vem mördaren var och till och med ganska så tidigt i boken. Det har aldrig tidigare hänt i en Agatha Christie bok. Jag vet inte om jag har sett just denna boken tidigare eller om jag har läst den för väldigt länge sedan, men jag tror faktiskt inte det. Det kändes bara väldigt logiskt på något sätt.
Tyckte jag då sämre om boken? Absolut inte. För det är ändå en riktigt bra pusseldeckare som många gånger fick mig att tvivla på min slutsats och jag sitter hela tiden på spänn för att försöka lista ut det.
Ni har redan hört mig gå på om hur mycket jag älskar Agatha Christie, hur mycket jag har lärt mig älska Poirots självgodhet och hur jag älskar de sociala stämningar och ställningar som hon beskriver i sina böcker. Jag känner att jag behöver inte fortsätta mala om detta för jag känner precis samma sak i den här boken.

3 anledningar till varför Döden på Nilen är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Jag har tidigare nämnt att jag älskar att läsa om Egypten och att det förmodligen är mitt absoluta favorit önskeresemål. Här får jag vistas på en Nilenkryssning som jag själv inte har fått uppleva i person, men tack vare boken så får jag det i alla fall. Det är ju underbart. Sen får jag dessutom vistas bland lite glitter och glamour och det är ju absolut inte fel.

2. Jag klarade att lösa gåtan. Det kan nämnas igen och igen och igen för jag är helt chockad över mig själv. Men det var en bra lösning på gåtan. Inte allt för komplicerad, vilket det ibland kan tendera att bli.

3. Jag kan ha nämnt bokens omslag och layout tidigare, men även det kan nämnas igen. Dessa nyutgåvor av Agatha Christie är de absolut vackraste böcker jag vet, eller i alla fall som jag har möjligthet att ha hemma i min bokhylla.

Döden på Nilen får 4/5 i betyg av mig.

Tack Bookmark förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Den var riktigt rolig att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den också men jag tyckte snäppet bättre om Bardortsmysteriet. Läsningen av båda dessa Christie-klassiker har helt klart gett mersmak så i går kväll plockade jag upp Mord klockan fem.

      Radera