2015-06-25

Stöld av babian av Anna Karolina



Amandas storasyster tog för några år sedan livet av sig efter en våldtäkt. Något är inte som det ska va anser Amanda har därför sökt sig till polisen och där jobbar hon efter en egen agenda för att få reda på sanningen. Hon använder sig av alla medels för att trassla sig in i händelserna kring systerns död.
Adnan är mannen som precis kommit ut från fängelset. En smågangster som tyvärr är något intrasslad med de stora fiskarna - skyldiga dem pengar och så. Inte helt ultimat helt enkelt.
Magnus är polis. Men han lever på gränsen till det olagliga och att sälja inside-information till pressen är hans lilla brott. Han bortförklarar dock allt i sitt eget huvud - allt han gör gör han ju för allas bästa. 
Alla dessa tre karaktärer för en invecklad dans med varandra.


stoldavbabian 250

I början av boken var jag skeptisk. Jag tyckte inte riktigt att handlingen gav mig något och språket var jag alls inte förtjust i - jag tyckte det var för naivt och för nybörjaraktigt. Sen kom jag längre och längre in i handlingen, blev mer och mer involverad och mot slutet hade jag väldigt svårt att lägga boken i från mig. Faktum är att jag inte ens har kunnat sluta tänka på boken nu när den är slut och jag vill väldigt gärna ha del två i min hand, helst i går, men tydligen måste jag vänta ända tills september.
Vad är det då som gör att min inställning till boken ändras. Mycket har nog faktiskt att göra med att det inte är en normal deckarhistoria enligt svenska deckardrottningsmallar. Det är inga trevliga karaktärer vi möter - egentligen är det väl Adnan som är den mest sympatiska och på pappret är det egentligen han som är the bad guy. Jag gillar de kapitel där Adnan är i fokus och det där språket som jag gnällde på i början har egentligen ett syfte. Det är skrivet på någon form av "nysvenska" och det tillför Adnans karaktär trovärdighet och personlighet. Sen kan det ju också vara så att Adnan är den där typen av bad guy som jag lätt förälskar mig i när det kommer till litteratur och film. Han känns om en sådan där karaktär som jag gärna skulle vilja krama länge.
För att återgå till att det här inte är vår normala deckarhistoria så kan jag meddela att det inte finns ett solklart mordfall att lösa i den här boken. Visst misstänker Amanda mord på sin storasyster men det mordet var för flera år sedan. Istället rör vi oss i Stockholms undre värld. Det är narkotika och prostitution och så får vi möta på maffian lite här och där också.
Jag tycker absolut att det här tillslut blev en mycket läsvärd bok och jag är så glad att jag inte la den ifrån mig (vilket jag hade planer på). Istället får jag nu sitta och våndas ända till i september.

3 anledningar till varför Stöld av babian är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Adnan är nog den största anledningen till att jag gillar boken så mycket. Honom hade jag förmodligen gärna mött i verkligheten (eller inte).

2. Jag gillar det faktum att boken känns så trovärdig. Det märks faktiskt att författaren är polis på riktigt för inblicken i hur allt fungerar känns rätt och riktigt. Dessutom ger ju det där språket rätt jargong till berättelsen.

3. Tre (eller egentligen fyra) berättarperspektiv kan vara av både ondo och godo. I det här fallet är det lyckat och jag kan tydligt märka vem det är jag läser om.

Stöld av babian får 4/5 i betyg av mig.

Bok nummer två om Amanda och Adnan heter Står dig ingen åter och kommer som sagt i höst.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer: