2015-06-04

Blod på snö av Jo Nesbø



Jag är enbart bra på en sak, och det är att expediera folk. Jag får i uppdrag av Hoffman att mörda någon, sedan får jag pengar för det. Mitt nya uppdrag är att mörda Hoffmans fru som är otrogen, men det ska se ut som om Hoffman inte är inblandad i saken. Men jag är svag för vackra kvinnor... så något går lite fel.

Blod på snö (inbunden)

Jag tycker det här är en väldigt udda bok och jag har svårt att få grepp om den. För det första är den beskriven ur ett jag-perspektiv. I sig är det väl inget konstigt med det, men jag har svårt att komma ihåg när jag senaste läste en bok där det hände. Sen är det berättarpersonen som heter Olav. Han har inte så höga tankar om sig själv och det förmedlas väldigt tydligt i språket. På så sätt är det egentligen väldigt bra skrivet, för jag får en känsla av att jag läser lite ur en något mindre intellektuells persons perspektiv. Däremot har det förmodligen bara att göra med det dåliga självförtroendet.
Boken är väldigt kort. Det är ett försonande drag för den här berättelsen, för ska jag vara ärlig så får jag inget grepp om historien och är ganska nöjd med att kunna sätta upp boken på har-läst-listan. Jag kommer förmodligen inte att komma ihåg berättelsen speciellt länge. Detta är synd för jag hade ganska så höga förväntningar på boken. Jag brukar tycka om att läsa om yrkesmördare (vet inte vad det ska säga om min personlighet). Boken är skriven som med en tanke om att efterlikna 70- och 80-talets kiosklitteratur och det borde också var något jag gillar och egentligen tycker jag nog att Nesbø har lyckats med det. Fast det går inte helt hem hos mig. Det kanha att göra med att jag helt enkelt kände mig lite stressad när jag läste den och boken egentligen hade krävt lite mera eftertanke från min sida. Eller så  är det helt enkelt inte en bok för mig.

3 anledningar till varför Blod på snö är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Det finns verkligen en tanke bakom språket känner jag. Det är skrivet för att efterlikna något och har här lyckats.

2. Snö i Norge. Av någon anledning får jag positiva assossiationer av det. Fråga mig inte varför men det ger mig en skön känsla i kroppen.

3. Slutet. Ska inte skriva så mycket om det men när jag har fått tänka efter lite så tycker jag nog ändå att slutet kändes rätt. Först var jag lite tveksam men jag tror nog ändå att jag gillade det.

Blod på snö får 2+/5 i betyg av mig.

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar