2018-03-08

Drakviskaren av Lovisa Wistrand



Iszaelda har i hela sitt liv haft ett enda mål och det har varit att döda förtryckaren Akares, en stjärnalv som har förrintat massor av alvsläkten i sin väg mot makten. Därför tränar Izsaelda i smyg på svärdskonst och bågskytte, detta trots att kvinnliga solalver inte får bära vapen. De ska istället använda sig av sin förmåga, en förmåga de får när det fyller 21. Allt börjar trilla samman runt Izsaelda den dagen då hon faktiskt inte får en förmåga, vilket är första gången det händer. 

Bildresultat för drakviskaren

Det är svårt att riktigt förklara vad den här boken handlar om men det är i alla fall alver, drakar, episka quest och spännande äventyr och lite magi. Precis vad en riktigt bra episk fantasy ska innehålla med andra ord. Och det är verkligen en resa som Izsaelda drar oss med ut på och det händer saker rätt i genom alla de 600 sidorna.
På det stora hela gillar jag vad jag läser. Det är som sagt väldigt spännande och jag gillar fantasirikedomen som finns rätt igenom hela berättelsen. Miljöbeskrivningarna är toppen och jag kan riktigt se världen framför mig. Däremot har jag bitvis lite svårare för språket som jag upplever lite naivt bitvis och för tillkrånglat bitvis. Där finns en vilja att leka med språket som jag upplever inte hade behövts för själva storyn är så stark och då drar språklekandet ner på helhetsintrycket vilket är lite synd.
Hur som helst är det en riktigt bra fantasy och jag ser verkligen fram emot att läsa andra delen.

Drakviskaren får 4/5 i betyg av mig.

Tack författaren och Whip media för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar