2018-03-16

Helgfrågan v.11

Helg igen! Och den här veckans säger jag faktiskt äntligen då jag nästan har jobbat hela den här veckan. Bara en endaste ynka vabb dag, det är nog rekord...


Mia på Mias bokhörna ställer som vanligt en liten fråga att besvara lagom till helgen och den här veckan lyder frågan:

Vad ogillar du i böcker?

Oj vad svårt, för listan kan ju egentligen bli rätt lång och kan ju delas upp i två kategorier, språkligt och innehållsmässigt. Vad gäller språkligt så gillar jag verkligen inte en författare som är övertydlig och skriver sin läsare på näsan. Lita på läsarens intelligens. Innehålsmässigt så väljer jag i stort sett uteslutande bort böcker som befinner sig i någon form av sjukhus- eller labbmiljö. Korta delar kan väl gå an, men beskrivs boken som en sjukhusdeckare eller liknande så kan jag garantera att den inte hamnar i min bokhylla. Sen är jag inte speciellt förtjust i sci-fi heller. Rymden lockar mig inte alls...
Det finns mer men dessa delar är my main issue.

Nu önskar jag er alla en trevlig helg, för det ska jag förhoppningsvis ha.

22 kommentarer:

  1. Övertydlighet klarar jag inte av heller!

    SvaraRadera
  2. Övertydlighet verkar vara ett återkommande tema på vad man stör sig på. Med all rätt.

    SvaraRadera
  3. Som författare känner jag ibland att det är svårt att veta när gränsen för övertydlighet är nådd. Det är då redaktören kommer in och säger stopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det extra tur att redaktörer finns. Men jag kan förstå att det kan vara svårt.

      Radera
  4. Det finns nog lite olika saker som kan störa i olika omfattning. Övertydlighet är inte så jättekul.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Verkligen inte min genre, även om jag kanske borde gilla det eftersom jag gillar uppdiktade världar. Men nej tack ändå.

      Radera
  6. Jag blir rejält irriterad när en författare idiotförklarar mig, det är så tröttsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det. Det om något kan få mig att ge upp en författare.

      Radera
  7. En bok om ett sjukhus i rymden, du skulle inte gilla den kombinationen då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, nej den skulle definitivt inte hamna i min bokhylla.

      Radera
  8. övertydlighet är inte kul. författaren måste ha tilltro till sin läsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jätteviktigt att tro på läsarens egna intelligens.

      Radera
  9. Övertydlighet är det värsta jag vet i en bok. :)

    SvaraRadera
  10. Sci-f är ingenting för mig heller, men jag provar i alla fall lite då och då för att se om jag inte kunde hitta något inom den genrén som funkar för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag orkar tyvärr inte prova mig fram. Finns så många andra böcker jag inte har tid att läsa som jag verkligen vill läsa så därför får man prioritera.

      Radera
  11. Övertydlighet är skitjobbigt, då blir man nästan förbannad.

    SvaraRadera