2018-03-19

Törst av Jo Nesbø



Det verkar inte bättre än att en seriemördare går lös i Oslo igen. Den här gången sker det tre bestialsiska mord på kort tid och alla drabbade är kvinnor och de har alla blivit tömda på blod. Harry Hole jobbar ju inte längre på Oslopolisen utan föreläser på polishögskolan men hans gamla kollegor på vill gärna ha hans hjälp med att fånga mördaren.

Törst

Egentligen har jag många Harry Hole böcker jag skulle kunna skriva recension på men eftersom den där mänskliga hjärnan har en förmåga att glömma och blanda ihop lite väljer jag att bara göra en recension på den senaste.
Den här boken är riktigt bra precis som övriga böcker, även om den kanske inte är den allra bästa. Jag gillar mörkret som finns i boken och hur Harry gång på gång slåss med sina demoner och hur mordlösarjobbet är som ett kall för honom som tar honom ner på ännu mörkare platser i sitt inre.
Boken är väldigt bestialisk och är absolut inte något att läsa om du är kvackmagad. Det förekommer gott om blod och är väldigt detaljrikt förklarat. Så till det grad att jag bitvis verkligen befinner mig i Oslo och följer otäcka gärningmäns psyken.
Så en riktigt bra bok är det och jag skulle väldigt gärna ha mer Hole och det snart. Någon som vet om det blir mer?

Törst får 4/5 i betyg av mig.

Boken är utgiven av Albert Bonnier förlag.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar