2018-03-29

The Mad Ship av Robin Hobb



Det går inte riktigt att skriva en riktig recension på den här boken men jag ska i alla fall försöka skriva några ord. Anledningen till att det inte går är att det är andra boken i andra triologin i Robin Hobbs fantastiska fantasyvärld. Böckerna börjar med Assassin's Apprecntice eller Mördarens lärling på svenska och även om jag tyvärr inte kommer ihåg massor från första serien så älskade jag den. 

Den andra triologin heter The Liveship Traders och The Mad Ship är alltså andra boken i den serien. På det stora hela handlar den om Bingtown som är en liten stad som har skött sig någorlunda själva i världen och de har varit de enda som kunnat bedriva handel upp för The Rain Wild River. Där kan man köpa ett speciellt sorts trä som det byggs magiska båtar av, så kallade Liveships. Dessa blir efter tre generationer levande och har en speciell sort kontakt med sin ägarfamilj. Vi får i böckerna följa familjen Vestrit och deras skepp Vivacia på deras vedermödor.

Alltså, jag vet att det låter hur rörigt som helst när jag ska förklara det men jag lovar er att det här är bland det absolut bästa jag stött på i fantasyväg och det är en serie som jag gång på gång blir tipsad om av kompisar som i vanliga fall kanske inte är storläsare, eller som bara läser episk fantasy. 

Efter att jag läste ut boken fick jag nästan lite panik eftersom jag inte hade möjlighet att kasta mig över nästa del med en gång. Och så kände jag att jag väldigt gärna skulle vilja läsa om de tre första böckerna samtidigt. Men snart måste jag göra det för det går inte an att det går två år mellan varje del som det har gjort den senaste tiden. För mycket hinns glömmas och jag vill få ut absolut max av den här läsningen. För böcker som dessa är trots allt anledningen till att jag älskar fantay.


PS: Eftersom jag har lite svårt att förklara så bjuder jag er här på en bild av alla böckerna i serien och hur de hänger samman.Observera att de allihopa är riktigt grymt snygga också, inte bara grymt bra.

2 kommentarer:

  1. Utav min ordning att läsa Robin Hobb är det denna bok som står på tur, och jag läste den fösta trilogin för ca 15 år sen och minns ju en del men behöver egentligen läsa om dem, jag är inte helt säker men jag har nog läst någon ur även tredje trilogin då när jag läste första. Denna kommentar blev lika rörigt som jag tror jag har läst Hoob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är mycket att hålla reda på men så värt det.

      Radera