2018-03-09

Hasselskogen av Melissa Albert



Alice och hennes mamma Ella har alltid levt ett extremt kringflackande liv. De har gång på gång tvingats flytta då oturen förföljt dem. Men så får de ett brev om att Alice mormor är död, mormodern som aldrig funnits i Alice liv men som alla vet vem hon var då hon gav ut en sagosamling om Hinsidan.
Nu borde oturen vara slut och de bosätter sig i New York. Straxt efteråt kidnappas Ella av mystiska varelser som verkar vara från Hinsidan och Alice ger sig ut på jakt efter henne. Det verkar inte bättre än att Alice måste ta sig till Hasselskogen, mormoderns hus för att där få svaren på alla gåtor.

Hasselskogen

Det här är en konstig bok och jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är konstigt bra eller konstigt dålig. Den börjar bra i alla fall, som en ganska klassisk YA-fantasy bok med en flicka som ska ge sig ut för att rädda sin mamma och till sin hjälp får hon en pojke som tydligen vet betydlig mer om Hinsidan än vad Alice gör. Jag kommer på mig själv att tänka att det var länge sedan jag läste en YA-bok och att det här nog kan bli ganska så bra. Men så plötsligt händer det något och jag vet inte riktigt om jag missar saker, men det blir helt plötsligt väldigt konstigt. Jag har svårt att hänga med i alla konstigheter jag kastas in i och är ett tag mer än lovligt förvirrad. Sen ordnar det till sig och jag är med på banan igen men då har boken tappat mig lite.
För mig stör berättelsens fart en del. Det tar halva boken innan vi närmar oss Hasselskogen och sen går allt i rasande fart och det känns som om det berättas lite hafsigt. Kanske är det meningen då det faktiskt är om en sagovärld det berättas - temat i boken och därför ingen spoiler - men jag tycker nog allt att andra halvan av boken kunde fått ta mera plats.
Så det blev en väldigt blandad läsupplevelse för mig. Jag gillar konceptet och idén men inte utförandet rätt igenom.
Så är ni redo för en spännande men något mystisk bok så tycker jag absolut att ni ska ta och plocka upp den här. För den är trots allt otroligt underhållande mitt i all sin konstighet och spänningen saknas absolut inte.

Hasselskogen får 3+/5 i betyg av mig. Extra plus till det grymt snygga omslaget.

Tack Modernista för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

1 kommentar:

  1. Jag kände exakt samma som du!! Jag tappade liksom tråden efter första halvan. Värlsbygget blev för rörigt.

    SvaraRadera