2018-03-10

Synd av Robert Warholm



Klockaren i den lilla byn Frykeboda hittas mördad av sin fru. Han har blivit huggen av en yxa. Fjärdingsmannen Alfred Karlsson kallas in och ganska så omgående även Länsman Nathanael Efraimsson. Efraimsson vill ha en snabb lösning på fallet och det verkar som om en del indicier pekar på en fattig torpare, lite väl glad för spriten. Men är han verkligen den skyldige eller är det polisen som bara vill hitta en gärningsman.

Synd

Jag har tidigare läst Skam av Warholm och jag måste säga att den boken tyckte jag bättre om än den här. Själva mordmysteriet i den här boken är visserligen intressant men jag känner att vi får aldrig komma mysteriet riktigt nära och hela boken känns lite ytlig. Visserligen är porträttet av länsman Efraimsson intressant och även de hos en del andra karaktärer men det väger tyvärr det inte riktigt upp berättelsen. Framför allt har jag lite svårt för språket i boken . Det är ett himla tjatande om spriten och supandet. Det nämns i stort sett i varje kapitel och det blir för övertydligt. Jag som läsare vet att spriten var ett problem då, jag behöver inte påminnas om det konstant. Tillslut satt jag bara och väntade på när det skulle dyka upp nästa gång och det störde rytmen i läsningen.
Så tyvärr var det här inte riktigt boken för mig.

Synd får 2/5 i betyg av mig.

Tack till författaren för att jag fick läsa boken.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar