2018-03-11

En smakebit på søndag: Hej syster

Smakebit på søndag

Det är dags att presentera en smakbit för er igen, det var ju ett tag sedan. För tillfället avverkar jag böcker på löpande band, eller det  känns så i alla fall och den smakbit jag tänker bjuda på idag kommer från en alldeles fantastisk ljudbok som jag började lyssna på igår kväll som heter Hej syster och är skriven av Navid Modiri. Jag vill bara göra er uppmärksamma att eftersom jag transkriberar från en ljudbok kan det förekomma något litet fel i texten, men jag hoppas att känslan i alla fall kommer fram.

Smakbiten kommer precis ifrån inledningen på boken.

Bildresultat för hej syster navidHej syster
Välkommen till Sverige. Det här är centralstationen i Malmö. Ställ ner väskan ett tag. Nej, jag behöver inte se ditt pass. Lägg undan dollarsedlarna, hur har resan varit. Lägg undan dina smycken, jag vill inte ha dem, de är dina. Personerna där borta som har gula västar på sig hjälper alla nyanlända, eller flyktingar, eller invandrare, det spelar ingen roll vad vi kallar dig just nu. Huvudsaken är att du är okej. Är du okej? Bra! 

Fler smakbitar hittar ni om ni kollar in bloggen Betraktninger.

16 kommentarer:

  1. Den låter intressant. Vem läser ljudboken? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en författarinläsning vilket i det här fallet fungerar hur bra som helst. Det blir verkligen en personlig berättelse då.

      Radera
  2. Svar
    1. Riktigt bra bok, kan varmt rekommendera.

      Radera
  3. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Jag bor på en liten ort som tog emot väldigt många flyktingar, sexhundra, o vi är lika många bofasta.Många förfasade sig över hur det skulle gå, nu då dom flyttat för ett halvår sedan saknar vi dem. Tyvärr bor inga kvar här för vi kan inte erbjuda introduktion eller sfi här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så viktigt som du skriver. I slutändan är vi ju ändå människor allihopa och vi har så mycket att lära av varandra. Synd att de var tvungna att flytta.

      Radera
  5. Vilken härlig smakbit, finns lite hopp för mänskligheten än alltså :)

    SvaraRadera
  6. Det høres ut som en bok med sterke følelser i. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det verkligen. Och ibland behöver man det så man får tänka efter lite.

      Radera
  7. Det var ju han som blev intervjuad på något program på TV i lördags. Hade bara på det i bakgrunden, men han verkar ha en intressant historia att berätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att han ska jobba mycket med föreläsningar och liknande och jag hade gärna velat lyssna till honom. Han hade mycket viktigt att säga och pratade av egen erfarenhet.

      Radera