2018-03-17

Harungen av Ina Rosvall



På slätten ligger laboratoriet där hon arbetar. Där bedrivs experiment på djur för att undersöka medvetandets mekanismer, och djurens hjärnaktivitet tankas sedan upp i en mima. Miman växer och innesluter alla upplevelser av liv, sammankopplade och separata.
Hemma finns familjetryggheten; mannen som saknar henne, närheten till de två döttrarna, svärmor som är gammal och sjuk. Men med tiden dra hon alltmer till miman. När hon hittar en övergiven harunge på vägen till jobbet tas all till en ny nivå.

Harungen

Jag var tvungen att skriva av bokens baksidestext när jag skulle ge mig på en förklaring till vad den här boken handlar om för jag kunde helt enkelt inte komma på något själv. För mig är det här nämligen rätt igenom en knepig bok. Jag är många gånger på väg att ge upp läsningen men på grund av att den bara är 150 snabblästa sidor kort så avslutar jag den. Den känns på något sätt väldigt futuristisk eller så är det bara jag som inte har en aning om hur långt människan har kommit i hjärnforskningen. För mig känns det i alla fall för abstrakt med forskningen och det är heller inte något jag finner nöje i att läsa.
Boken har trots allt vissa egenskaper eftersom jag trots allt läser klart den och det är att jag fascineras av hennes hemförhållande och framför allt hur hon kan vara på väg att förstöra en så fin relation som hon trots allt har till maken. Även språket har vissa fina kvaliteter som bitvis väger upp historien.
Men på det stora hela blir det här tyvärr bara en för konstig och ointressant bok för min del. Gillar man sci-fi, biologi, forskning och djurexperiment så kan jag tänka mig att man gillar det här men jag tillhör tyvärr inte den skaran.

Harungen får 2/5 i betyg av mig.

Tack Albert Bonnier förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar