2013-04-19

Bokbloggsjerka 19-22 april

I veckans bokbloggsjerka hos Annika snackas det titel: Att bokomslaget är viktigt för många har jag förstått, men hur viktig anser du att bokens titel är?

Jag kan inte påstå att titeln är avgörande på något sätt, inte så pass som omslaget i alla fall, men det har absolut en viss betydelse. En kvick, snabb eller klurig titel skapar definitivt ett intresse för att jag ska plocka upp boken. En titel ska väcka nyfikenhet för att sälja boken. Jag resonerar lite så när jag skriver egna texter på jobbet. Titeln är det första du möts av därför måste den fungera så att du vill läsa vidare vad det handlar om.
Sen finns det ju vissa ord i en titel som triggar igång köp- och läslusten, ord som har med koder, mytologi och sagor att göra.
Exempel på bra titlar; Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Kaffe med rån, Små blå män, Postcard Killer, Undead and Unwed, Angelologi Änglars tecken, Catching fire osv, osv.

19 kommentarer:

  1. För mig är ju såklart innehållet viktigt, men jag ska erkänna att jag påverkas av titel (kanske mer än vad jag själv tror) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det många gånger är omedvetet att titlen spelar roll.

      Radera
  2. Det är svårt att komma på bra titlar. Änglars tecken gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det verkligen. Heder till författare som lyckas.

      Radera
  3. Kaffe med rån var nästan lite för underfundig för mig ;-) Men det är just den där första lockelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en klockren titel tycker jag. Behöver nu bara läsa boken.

      Radera
  4. Hundraåringen och Kaffe med rån är titlar som jag gillar också.

    SvaraRadera
  5. Ja titlar med koder och mysterier eller gåtor reagerar nog jag på lite extra mycket också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titlar som innehåller något man är intresserad av måste ju helt enkelt locka mer till läsning. Nu råkar jag vara väldigt intresserad av dessa saker (kanske för att jag är precis ologisk och aldrig kan lösa en gåta.)

      Radera
  6. Om jag skulle se en bok med en ordvits som titel, då skulle jag garanterat plocka upp den. Lite som Kaffe med rån då alltså :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt med sådana titlar. Tyvärr finns det för få vitsiga titlar.

      Radera
  7. En bra titel kan helt klart gå mig intresserad

    SvaraRadera
  8. Ja det var bra förslag på bra titlar, bäst är när hela paketet finns med. Titel, omslag, form och innehåll och helst ett bra innehåll
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så. Men hur det än är med titel och omslag - innehållet är trots allt det viktigaste i förlängningen.

      Radera
  9. Korta, kvicka titlar, gärna med en rolig liten knorr, är ett plus i min bok. :)

    SvaraRadera
  10. Ja titeln är en del av det som kan locka en att köpa eller få en och dissa - en del av reklamen.

    SvaraRadera