2013-04-28

En smakebit på søndag: Död tills mörkret faller

 
Flukten fra virekligeheten har varje vecka en liten inläggsserie som heter En Smakebit på en söndag och där är jag givetvis med. Tanken är att man ska ge en liten smakbit från det man läser för tillfället.
 
I fredags när jag läst ut boken jag höll på med för tillfället så bad jag i ren desperation sambon om vad jag skulle läsa härnäst (hade jag inte varit bokfantast så hade han knappt vetat vad en bok är). Till min stora förvåning kom han faktiskt med ett svar: Du kan väl läsa True Blood (han älskar serien). Och eftersom första boken Död tills mörkret faller av Charlaine Harris stod hemma i bokhyllan lyssnade jag på hans råd.
 
Död tills mörkret fallerHar inte kommit så lång in i boken ännu så citatet kommer från sidan 39 där huvudkaraktären Sookie precis blivit väldigt illa misshandlad men har fått hjälp av Bill.
 
Sedan hade jag ett par nerblodade jeansknän i synfältet. Vampyren Bill lutade sig ända ner så att jag kunde se hans ansikte. Hans mun var nersmetad med blod och hans huggtänder var framme. De var blänkande vita mot hans underläpp. Jag försökte le mot honom men mitt ansikte fungerade inte som det skulle. "Jag ska lyfta upp dig", sa Bill. Han lät lugn. "Jag för om du gör det", viskade jag.


16 kommentarer:

  1. Jag är sugen på att läsa dessa böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit det en tid. Lite sugen är jag också på att se serien.

      Radera
  2. Har hört från en kompis att dessa böcker är jättebra! Berätta gärna vad du tycker när du läst klart den!

    SvaraRadera
  3. Har ikke lest disse bøkene, men kunne gjerne tenkt meg å se serien. Tusen takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om boken är bra lär väl jag också falla föga och titta på serien.

      Radera
  4. Jeg har lest de to eller tre første bøkene, og synes de var sånn passe. New Age-vampyrene ble liksom aldri helt min greie, hehe. Jeg likte omslaget på utgaven din. Takk for smakebiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tvärt om vad gäller vampyrer. Skulle nog aldrig få för mig att plocka upp Dracula t.ex.

      Radera
  5. Jag började se TV-serien och första säsongen var helt underbar. Sedan blev det bara konstigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så det brukar vara med tv-serier tyvärr. Ändå ska de envisas med att mjölka ut pengar på ett tidigare vinnande koncept.

      Radera
  6. Jeg tror nok at disse bøkene ligger utenfor min komfortsone. Jeg er en fantasynerd som ikke liker vampyrer (utenom Bram Stokers Dracula), zombier (det er unntak her og) og varulver (også unntak) :-D Jeg har valgt å ikke se True Blood på grunn av det. Men også fordi jeg er midt inne i en Games of Thrones maraton, og har altfor mange episoder av Elementary jeg ikke har fått sett :-D Det handler vel om den så mye siterte: Too many books, too litle time!
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra slutkläm. Det är verklgien så att tiden inte räcker till för allt man vill läsa och se.

      Radera
  7. Mina systrar älskar de här böckerna så jag har funderat på att ge dem en chans. Såg några avsnitt i början av serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga att jag är positivt överraskad av boken så här långt. Trevlig läsning.

      Radera
  8. Jeg har lest alle bøkene og gleder meg til den neste som dessverre visst også er den siste. Det er ikke stor litteratur akkurat, men veldig god underholdning. Jeg gikk litt lei midtveis i serien, men den fikk nytt liv da jeg begynte å høre dem på lydbok med en fantastisk oppleser. TV-serien ga jeg med foreløpig etter 4.sesong, men satser på å se videre en gang jeg har tid og lyst:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara många som gillar böckerna så jag ser fram emot att bekanta mig ordentligt med dem.

      Radera