2013-04-26

Bokbloggsjerka 26-29 april

I veckans bokbloggsjerka hos Annika ställs frågan: Hur viktiga är böckernas förord egentligen? Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?

Enkelt svar. Nej, jag läser inte förord och för mig är de faktiskt rätt så meningslösa. Inte ens i facklitteratur utan jag hoppar direkt till själva boken. Inte heller tackord, appendix eller liknande läses. Finner inget som helst intresse i det. Däremot kan jag ibland läsa om det finns en liten dikt innan själva boken börjar. Till exempel använder sig Anna Jansson oftast av detta koncept och många gånger speglar dessa boken lite grann.

14 kommentarer:

  1. Ibland brukar jag skumma igenom tackord. Ibland brukar jag läsa förord men det brukar vara så tråkigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tillför ju oftast inte något till berättelsen.

      Radera
  2. Själv läser jag nästan alltid förord, särskilt vid facklitteratur men även vid skönlitteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så många böcker jag vill läsa så jag brukar spara de minuterna.

      Radera
  3. Jag inbillar mig att ett förord som författaren skrivit har ett syfte och ser det som en del av boken. Men jag kanske överskattar det hela ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det säkert vara, men jag begriper inte riktigt varför. Är man då osäker på sin text i själva boken. Däremot kan jag ju säga att jag läser alltid en prolog.

      Radera
  4. Jag läser allt som finns i boken, men gärna förordet sist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser jag ofta ingen mening med så jag hoppar vissa delar. Tycker det t ex är väldigt ointressant vilka författaren tackar i ett tackord. Är rätt så säker på att de inte tackar mig. :)

      Radera
  5. Det är inte alltid förordet ger något. Då kan man lika väl hoppa över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser inte riktigt vitsen med det. Jag har dessutom klarat mig utan det i alla år så jag lär klara mig i fortsättningen också.

      Radera
  6. Jo jag läser nog förordet men är det för långt skummar jag kraftigt.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång har jag säkert gjort det men då mest i faktaböcker.

      Radera
  7. Blir inte så många förord lästa för min del heller, men sån där små diktutdrag etc kan jag stå ut med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker innan handlingen ska börja.

      Radera