2013-04-21

En smakebit på søndag: 1984



En smakebit på en söndag är ett inslag på bloggen Flukten fra virkeligheten. Varje söndag bjuds det på en liten smakbit ur det man läser för tillfället.

Av och till läser jag just nu 1984 av George Orwell. Jag vet inte så mycket vad den kommer handla om mer än att det är en dystopi som utspelar sig 1984 och är skriver långt tidigare (1948) och som upprörde många människor när det släpptes. En bok om vad som kan hända i krig skriven då krigen härjade för fullt ute i världen.

Citatet är hämtat från sidan 20 där Winston Smith sitter och skriver i en förbjuden dagbok.

Han tittade på boksidan igen. Han upptäckte att medan han hade suttit i sin ofrivilliga dagdröm hade han skrivit på samma gång, liksom automatiskt. Och det var inte med samma gnetiga, klumiga handstil som förut. Hans penna hade glidit vällustigt över de glatta pappret i stora prydliga tryckbokstäver -
          NER MED STOREBROR
          NER MED STOREBROR
          NER MED STOREBROR
          NER MED STOREBROR
          NER MED STOREBROR
stod fär om och om igen över en halv sida.
Han kunde inte annat än känna en ilning av skräck.

24 kommentarer:

  1. Ah, denne boken leste jeg for maaange år siden! Så lenge at jeg nok burde lese den om igjen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om den är bra då. Det hoppas jag i alla fall på.

      Radera
  2. En hel ukjent bok for meg dette, kanskje jeg må titte litt nærmere på denne? Tusen takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
  3. Jag hade också missat den länge men ska tydligen vara en riktig klassiker.

    SvaraRadera
  4. Skulle gärna vilja läsa den, jag har en känsla av att jag skulle tycka att den är litet hemsk att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känslan har jag också efter 30 sidor. Inte alls någon lätt läsning.

      Radera
  5. Denne er det virkelig lenge siden jeg leste, Jeg tror det er den typen bok man godt kan lese om igjen.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. En otäck bok som gjorde mig paranoid på riktigt. Läste den faktiskt 1984 och tyvärr är den mer aktuell än någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig. Känns lite smått jobbig att läsa.

      Radera
  7. Flott smakebit! Kjøpte denne boken på loppis for et par år siden, men har ikke lest den enda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var samma för mig, så jag tyckte det var dags att ta tag i den nu.

      Radera
  8. Denne klassikeren anbefaler jeg virkelig. Takk for at du minner meg på at den er der. Tror jeg skal lese den om igjen en gang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar onekligen som jag ska ta tag i den lite mer nu och se till så den blir utläst. Alla verkar tycka att den är så bra.

      Radera
  9. En riktig klassiker. Blev sugen på att läsa den igen. Tack för nostalgitrippen! :)

    SvaraRadera
  10. Läste denna bok för många år sedan och tyckte den var väldigt bra.

    SvaraRadera
  11. Åh, den läste jag för många år sedan. Förmodligen lika aktuell nu då.

    SvaraRadera
  12. Åh, 1984 är en bra bok. Man kan ju inte påstå att man blir oberörd av den ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä berörd är jag efter 30 sidor och det lär inte bli lättare.

      Radera
  13. Hehe, morsomt å se denne sitert igjen.:)

    SvaraRadera