2013-04-10

Karriär och köksbesvär

Sophie Kinsella skriver många gånger hysteriskt roliga böcker. Karriär och köksbesvär är inte fullt så hysterisk och det är jag faktiskt glad för. (Jag har läst böcker som varit så pinsamma så jag varit tvungen att lägga ifrån mig dem en stund.)

Den här handlar om Samantah som är advokat - snart delägare till den största advokatbyrån i London - och med en familj som också består av advokater och börsnoterare. Hon lever ett minst sagt sönderstressat liv men det kan hon på intet sätt själv förstå, hon lever efter mottot att det snart lugnar ner sig.
Men så en dag gör hon ett misstag på firman och mitt i sin förvirring kommer hon på sig själv med att fly London och rätt som det är befinner hon sig i en lite engelsk by - lagandes mat. Samantha kan absolut inte laga mat, eller stryka, eller skura toaletter. Hur gör man?

Jag kan inte begripa hur Kinsella lyckas skapa så osannolikt heltokig karaktärer som hon gör. Att Samantha bara får jobb som hembidträde beror på hennes otroliga förmåga att ljuga och henne arbetsgivares kanske inte fullt så höga IQ. Det blir liksom en salig blandning av människor som gör det så roligt men ändå så hysteriskt så det är en under att det fungerar. Tack och lov för Nathaniel säger jag bara. Nathaniel är trädgårdsmästaren som med sitt lugn lyckas få Samantha att både lära sig laga mat (ok med lite hjälp av sin mamma) och att ta det lugn och bli kär. För han är som en tyngd som drar ner temopot på boken och det behövs verkligen och det är verkligen kredit till Sophie Kinsella som lyckas med detta. Hon måste ha haft balansvågen framme för att se till så att det blir en perfekt avvägning.

Jag tycker absolut ni ska ta och läsa den här boken om ni behöver lite avslappning i läsnningen för det här är en alltigenom glad, positiv bok som kan vara så där skönt att läsa om ibland. Jag skulle nog till och med kunna sträcka mig till att det här är den bästa av Kinsella jag har läst hittills - just för att den aldrig blir för hysteriskt pinsam.

4 kommentarer:

  1. Den här ser jag mycket fram emot att läsa. Har läst hennes Shopaholic-serie och verkligen älskar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shopaholic innehåller för mig den där pinsamhetsfaktorn så att det blir jobbigt. Har därför inte tagit mig igenom första boken. Kanske ger jag den ett nytt försök.

      Radera
  2. Elsker alt av Sophie Kinsella, og syns også at denne boken er en av de beste :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu ser jag fram emot att plocka upp nästa bok av henne. Gillar henne skarpt.

      Radera