2013-04-12

Bokbloggsjerka 12-15 april

Tidig fredagmorgon och jag ska snart bege mig till jobbet. Men en snabb jerka hos Annika hinner jag svara på först.

Kan du ge tips på en bok som man absolut inte kan lägga ifrån sig? Om du kan får du gärna ge förslag på en bok inom så många genrer som möjligt, men det är absolut inte ett krav för att vara med i jerkan. Förslag på en bok är lika välkommet som förslag på tio!

I veckan läste jag faktiskt en sådan bok. Överenskommelser av Simona Ahrnstedt var väldigt svår att lägga i från sig. Jag satt och streckläste den på en dag och som tur väl var behövde jag aldrig lägga ifrån mig den. Själlös av Gail Carrigher är också en bok som var svår att lägga i ifrån sig. När jag läste Da Vinci koden första gången fanns det också vissa svårigheter att sova. Framför allt eftersom han skriver med så korta kapitel och avslutar varje kapitel med en mini-cliffhanger. Böcker med korta kapitel är över lag lättare att lägga ifrån sig tycker jag.
Får nöja mig där. Egentligen finns det massor med fler böcker men just nu kommer jag inte på några.

18 kommentarer:

  1. Jag går och tänker på det som händer i Da vinci koden, lyssnar på den i min ipad men har inte så ofta tid att lyssna så blir mycket grubblande.
    Överenskommelser har jag nyss köpt så vad kul att den är så bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Da Vinci koden tillhör en av mina mest lästa böcker. Jag vet att när jag läste den första gången så fanns det inget stop i mig trots att jag hade en massa studentlitteratur som jag egentligen borde läst vid det tillfället.

      Radera
  2. själlös skulle jag väldigt gärna vilja läsa. Da Vinci koden var dock ingen favorit hos mig, gillar inte att Dan Brown ska förklara allting in i minsta detalj så i det fallet gillar jag nästan filmen mer än boken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det ju vara. Jag klarar däremot inte alls av filmen. Men det är tur att smaken är olika.

      Radera
  3. Överenskommelser var faktiskt lite så. Lite oväntat för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig med. Var helt fast i boken från början till slut.

      Radera
  4. Da Vinci koden gillar jag också. Men jag gillar Änglar och demoner ännu lite mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också Änglar och demoner mer, men den lyssnade jag på första gången och då blir känslan lite annorlunda mot när man läser tycker jag.

      Radera
  5. Jag som köpte Överenskommelser på bokrean :) Vad glad jag blir!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte den också på bokrean och det är jag glad att jag gjorde.

      Radera
  6. Jag har tittat på Överenskommelser några gånger men än så länge har den inte blivit inköpt. Men kanske snart kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra snart för det var verkligen en positiv överraskning.

      Radera
  7. Kan absolut hålla med om att det är svårare att släppa böcker med korta kapitel. Dan Browns böcker om Robert Langdon är riktiga bladvändare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj ja. Sidorna bara rusar förbi i hans böcker.

      Radera
  8. Kepplers skrivande påminner om Dan Browns :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Keppler är en författare som inte alls har fallit mig i smaken. Kom inte ens igenom Hypnotisören.

      Radera
  9. "Överenskommelser" ska jag just till att läsa i en bokcirkel, jag är lite sent ute, så det är nog bra om den är en slukarbok ;-) DaVinci koden däremot var jag så irriterad på att jag knappt stod ut att läsa klart den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig läsning får jag väl säg då till Överrenskommelser. Hoppas du gillar den.

      Radera