2013-04-23

Tematrio - Världsbokdagen

I dag är det världsbokdagen som nog få har missat. Därför handlar Tematrion hos Lyran om böcker om olika kulturer ur olika världsdelar.

Berätta om tre böcker från skilda delar av världen som du gärna vill rekommendera den som vill lära sig eller förstå mer av andra "kulturer"!

Kan ju börja med att berätta att jag läser väldigt lite litteratur om andra kulturer. Har läst En blomma i afrikas öken och Inte utan min dotter - mycket mer är det inte. Däremot läser jag gärna om andra kulturer i en annan tid. Historiska romaner med verklighetsanknytning tycker jag är väldigt bra och tolkar därför frågan på detta sett när det gäller två av böckerna/serierna.

1. Conn Igguldens serie om Dhjingis Khan är fantastisk. Mycket trevlig läsning och du får verkligen en inblick i hur mongolerna levde och hur deras kultur såg ut. Kan också rekommendera serien om Julius Ceasar som han skrivit.

2. Christin Jacq skriver liknande böcker som Iggulden fast han har valt den egyptiska kulturen istället. Böckerna om Ramses II är bland det bästa jag har läst. I sista boken satt jag till och med och grät floder - på ett tåg - vilket var lite pinsamt. Men oj så bra böckerna är.

3. Den tredje boken jag tänkte tipsa om har lite närmare historisk anknytning är Mannen utan öde av Imre Kertész. Mycket gripande bok om förintelsen och judarnas situation i världen. Den här typen av böcker tyckte jag mycket om att läsa när jag gick på gymnasiet.

10 kommentarer:

  1. Intressanta val, verkar vara bra böcker. Och visst passar de in i temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra böcker som jag varmt kan rekommendera.

      Radera
  2. Inte utan min dotter som du nämner, är en av få böcker som jag läst om flera gånger. Igguldens serie om Dhjingis Khan håller jag på med. Skall börja med fjärde boken. Otroligt bra. Böcker om Egyptisk kultur låter också intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jacqs böcker är väldigt, väldigt bra så någon gång när tiden finns tycker jag du ska ge dem en chans. Antikens Egypeten är trots allt en väldigt intressant del av vår världs historia och hur vi utvecklats som människor.

      Radera
  3. Intressanta böcker här. Igguldens har jag kikat på många gånger, omslagen på de böckerna brukar dra till sig min blick :)

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Ja det vet jag att jag tyckte också. Tyvärr kommer jag inte ihåg så jättemycket av den. Kanske att man ska läsa om den.

      Radera
  5. Den sista du namnger vill jag absolut läsa någon gång
    Mia

    SvaraRadera