2013-04-30

Tematrio - Klassiker

Jag inbillar mig att jag är en person som läser rätt så mycket klassiker och faktiskt njuter av att göra det. Men samtidigt inser jag att jag har mängder av klassiker kvar att läsa och jag ser fram emot att någon dag sätta tänderna i dem. Denna veckan vill Lyran att vi berättar om 3 favoriter av klassiker.

1. Jane Eyre av Charlotte Brontë. Jag ÄLSKAR denna klassiker. Helt klart den bästa jag har läst och jag har läst den många gånger. Snart är det kanske dags att plocka fram den igen.

2. En ny bekantskap bland klassikerna är Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg. Har fortfarande en del kvar av sista boken men denna svit går endå in på en top tre placering. Så fantastiskt bra. Måste helt klart se till att läsa mera svenska klassiker vilket jag är dålig på. Min drömmars stad står i bokhyllan och väntar.

3. Möss och människor är en helt fantastisk bok skriven av John Steinbeck. Vet att vi tvingades läsa den i skolan (eller om vi fick välja mellan några olika) och för en gångs skull tyckte jag väldigt mycket om den trots tvånget. Tror faktiskt att jag läst den flera gånger och sett filmatiseringar. Kankse skulle man ta och plocka upp den igen.

12 kommentarer:

  1. Utvandrareposet läste jag för länge länge sedan, kanske dags att ta upp den igen för omläsning. Om man bara hade mer tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt bra. Är fängslad precis hela tiden.

      Radera
  2. Steinbeck har jag läst en del av, men det var väldigt längesedan. Tänker alltid att jag ska leta upp något mer av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tyvärr läst för lite av honom men någon gång ska jag läsa mer.

      Radera
  3. Håller på med en omläsning av Utvandrarsviten. Läste den senast när jag var i 20-års åldern....och det är länge sedan :)) Möss och människor har jag aldrig läst, men däremot sett på teater för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möss och människor är riktigt bra så jag rekommenderar dig att försöka klämma in den någon gång. Den är ju inte så tjock som tur är.

      Radera
  4. Ja just det Möss och människor har jag läst men det var längesedan. Jag brukar leta klassiker på second hand
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar jag också göra. För en femma eller en tia så hittar man ofta bra läsning. Second hand är bäst.

      Radera
  5. Bra böcker allihop. Utvandrarna läste jag precis för första gången med min bokcirkel, ska klämma in övriga delar så snart det går:) Jane Eyre är ju fantastisk. Möss och människor borde jag nog läsa om snart för det var så länge sedan jag läste den att jag knappt kommer ihåg handlingen längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger lite samma sak om Möss och människor. Och det är ju inte precis så att det tar lång tid att läsa den eftersom den är så kort.

      Radera
  6. Möss och människor är verkligen en underbar bok. Jag hade inga förväntningar på den när jag började läsa den men det slutade med att jag älskade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma måste jag säga. Brukar tyvärr vara så med böcker man måste läsa i skolan.

      Radera