2013-04-20

Hej bokkonsument

Den här lilla enkäten hittade jag hos C.R.M. Nilsson och eftersom jag inte har något bättre för mig en lördagskväll tänkte jag att jag skulle svara på den.

Senaste lästa: Med definition på lästa så lyssnade jag tidigare idag ut Nybyggarna av Vilhelm Moberg. Om det prompt ska vara lästa så får det bli Doft av rosor av Nora Roberts.

Senaste köpta bok: Oj det var lite svårt men jag tror att det var Jagat byte och Delat byte av Janet Evanovich som jag köpte för en femma styck för någon helg sedan.

Senast lånade bok: Leviathan av Scott Westerfeld och Vampire Acadamy av Richelle Mead.

Senast fådda bok: Safirblå av Kirsten Gier som jag fick av Bonnier Carlsen som recensionsexemplar. Den tackar jag för.

Favoritbokhandel: Tror det är pingstkyrkans loppis i stan. Billiga böcker i ett stort utbud. Sen kanske det inte riktigt kan kallas en bokaffär. Annars får jag nog säga Adlibris där jag handlar mest böcker.

Favoritbibliotek: Stora biblioteket inne i Karlskrona. Mest för att det inte finns så mycket annat att välja på.

Antal lånekort: För tillfället tror jag bara att jag har ett - men antalet har varit uppe i ca 4 stycken.

Använder som bokmärke: Egengjorda bokmärken, köpta bokmärken, bibliotekskvitton, gamla kuvert, prislappar från kläder, vykort. Använder det mesta som finns tillgängligt.

Favoritfärg på en bok: Det tror jag inte att jag har men är barnsligt förtjust i svärtade sidor. Blir himla snyggt.

Favoritmat/snack vid läsning: Nötter eller popcorn. Kakor funkar tyvärr också bra. Borde sluta äta när jag läser.

Favoritdryck vid läsning: Kan knappt läsa utan en kopp te brevid mig. I alla fall under vinterhalvåret. På sommaren duger vatten bra, men jag måste dricka.

Favoritställe att läsa på: Läsfotöljen eller i sommarstugan vid köksbordet.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Sida 90 i Hemlös av Gail Carriger.

Den här boken köper jag till en förälder: Vet inte riktigt. Inte den första grej jag köper till mina föräldrar. Pappa är i och för sig väldigt förtjust i uppslagsverk som handlar om musik, filmer, serier osv och mamma kan man alltid köpa något vad som helst. Men jag tänker inte köpa 50 shades böckerna till min mamma i alla fall.

Den här boken köper jag till min bästa vän: En man som heter Ove av Fredrik Backman fungerar till vem jag än väljer att handla till. Kommer nog dock inte hända. Köper inte saker så där spontant till mina vänner.

Den här boken köper jag till en partner: Min sambo är ordblind och läser inte om man så skulle hota honom med pistol. På sin höjd en tidning.

Favoritgenre: Helt beronende av humör. Kan inte nämna en. Men läser dock det mesta.

Favoritformat: Storpocket.

Författarfavorit: Janet Evanovich, J.K Rowling, David Baldacci m.m

Den tjockast bok jag läst: Oj vad svårt. Har läst många tjockisar i mina dagar. Harry Potter och Fenixorden är stor och ligger i alla fall där uppe och nosar om tjockaste bok.

Den tunnaste bok jag läst: Förutom barnböcker så är det nog Pärlan av John Steinbeck.

Favoritljud när du läser: Regn som smattrat mot ett plåt eller plasttak, åska funkar eller sambon som sitter och svär framför datorn.

Favorittidning: 101 idéer. En pysseltidning.

Prenumererar på: Inget.

Favoritbokblogg: Tänker jag absolut inte svara på. Läser många bra bloggar och finns ingen som är bättre än den andra.

Mitt bästa bokminne: Kan varit när jag låg på golvet hemma hos pappa när jag fortfarande bodde hemma och läste ut Oskyldig av Judith McNagught och började på den med en gång igen när den var slut.

Senaste bokfyndet: Evanovichböckerna jag beskrev tidigare. Har bestämt mig för att jag måste äga alla henne böcker.

Senast impulsköpta bok: Alla böcker jag köper är mer eller mindre impuls. Köper sällan böcker som är i förväg planerat.

Bokgenre jag undviker: Memoarer och biografier. Framför allt om det handlar om personer som beskriver hur svårt de har haft det i livet. Klarar inte av den typen av snyftisar.

Så gör jag med böcker jag inte vill ha längre: Då och då får jag ett ryck och rensar lite i hyllan. Böckerna kommer dock aldrig längre än till vinden. Jag kanske vill ha dem någon gång i framtiden.

Så håller jag koll på vad jag läst: Har en liten svart bok där jag sedan 2005 har skrivit i alla böcker jag läst och lyssnat på. Sen för att hålla lite extra koll så skriver jag givetvis upp det på bloggen också.

Så här sorterar jag min bokhylla: För tillfället är det genre i bokstavsordning efter författare när de gäller de inbundna. Pocket står i bokstavsordning i två olika hyllor. Jag har en bokhylla till fantasy och en till klassiker. Med andra ord en salig röra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar