2013-04-05

Bokbloggsjerka 5-8 april

Denna veckan lyder Annikas fråga i bokbloggsjerkan: Hur ser den ultimata lässtunden ut för dig?

Svaret är att jag inte riktigt vet. Ena dagen tycker jag att jag har en superstund i min fotölj och sambon gormandes i rummet brevid. Nästa dag kanske det inte alls fungerar. Många gånger inbillar jag mig att jag ska få jättemycket läst när jag är hemma själv, men oftast är det tvärt om. Jag blir istället rastlöst när det är lite för lugnt runt omkring mig.
Ett annat ställe som är toppen att läsa på är i kökssoffan i sommarstugan, helst med regnet smattrandes mot rutorna. Då vill jag faktiskt vara själv. På det sättet har jag läst ut många böcker och riktigt mysigt är det.
Tidpunkten för läsande är också viktig. Kvällar är bäst. Eller dagar då jag absolut egentligen måste göra något annat tråkigt. Varför är det extra skönt att läsa då? Har jag obegränsat med lästid så blir effekten återigen rastlöshet från min sida.
Två saker är dock avgörande för att jag ska få en riktigt bra lässtund. 1. Jag måste ha en stor kopp te hos mig, möjligtvis ett glas vin om det är på kvällen. Något att tugga på är inte heller fel. 2. Boken. Inte att förglömma.

18 kommentarer:

  1. Jag har försökt det där med te när jag läser, det funkar ju, men jag glömmer alltid bort det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste helt klart på boken. Men jag dricker koppiösa mängder te för jämnan så om jag glömmer en halv kopp gör inget.

      Radera
  2. Hos mig blir det kaffe till boken istället!

    SvaraRadera
  3. Ibland blir det så för mig också; jag vet att jag ska vara ensam hemma en hel ledig dag och tänker att jag ska läsa hela tiden förutom vid hundpromenaderna..men det blir oftast nå helt annat.

    SvaraRadera
  4. Ett glas vin är aldrig fel.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, framför allt en fredagskväll när man slutat jobba och får passa på att njuta.

      Radera
  5. Vinet är viktigt... Tänk vad många fina lässtunder det finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller bara att ta vara på dem.

      Radera
  6. Svar
    1. Ja visst gör det. Och man kan inte annat än längta efter de där stunderna.

      Radera
  7. regniga dagar i sommartid är riktiga läsdagar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, känslan av att jag måste faktiskt inte gå ut och vara i solen utan jag kan njuta på mitt eget sätt.

      Radera
  8. Mitt humör och den allmänna stämningen är avgörande för hur lässtunden skall bli. Jag har en tendens att hamna framför TV:n istället för att läsa, men vi har ju alla våra olater. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har humöret betydelse. Tv hamnar jag däremot väldigt sällan framför. Är numera ingen tv-människa.

      Radera
  9. Det är inte alltid lätt att förutsäga vad som gör att en lässtund blir riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det tycker inte jag heller. Det är så mycket som spelar in. Och bara för att det fungerar en dagen så måste det inte göra det nästa.

      Radera