2016-02-21

Några tankar en söndag

Girl reading in lawn. Miles Hyman (1962-). In 1985, Hyman studied drawing at the Ecole des Beaux-Arts. After forays into music and archaeolo...:
  • Den här veckans mest positiva är helt klart att solljuset har börjat titta fram lite sporadiskt. Allt blir så himla mycket lättare när man får se lite sol. Och då menar jag allt.
  • En annan väldigt bra sak den här veckan har varit En förlorad värld av Evelyn Waugh, Helt uppslukad har jag varit av den romanen den här veckan och det är så skönt när man "drabbas" på de sättet.
  • Februari har över lag känt som en väldigt bra läsmånad. Och förhoppningsvis kan det fortsätta den vecka som är kvar eftersom jag då ska delta i ett läs-a-lot. Ännu hellre får det fortsätta in i mars då det återigen har blivit dags för mig att hålla i en Ta kontoll över bokhyllan tävling. Vill ni vara med och läsa hyllvärmare i mars så tycker jag ni ska kolla in det här.
  • Nästa vecka drar bokrean igång. Jag måste erkänna att jag inte alls är lika taggad som tidigare år och känner inte alls något större behov av att kasta mig iväg till alla affärer som säljer böcker redan när den startar. Är det något fel på mig? Eller är det helt enkelt bara så att jag inser mina begränsningar vad gäller plats, ekonomi och tid till nya böcker.
  • Igår kväll drabbades jag av den hemska känslan av att jag inte visste vad jag skulle läsa. Den drabbar mig lite då och då men det var länge sedan det hände sist. Därför är jag väldigt nöjd med att valet tillslut föll på Northanger Abbey av Austen. Jag har i många år haft som ambition att läsa alla hennes böcker men av någon anledning blir jag liksom inte färdig. Men när jag läst denna har jag enbart Mansfield Park och Förnuft och Känsla kvar. Vad gäller den sista är jag like osäker på om jag har läst den eller inte. Har ju sett filmatiseringar så många gånger så historien kan jag i alla fall. Oavsett så är det lika bra jag läser den för säkerhets skull.

2 kommentarer:

  1. Så härligt att läsa att du läser Austen! Hoppas du hänger på inne hos Kulturkollo läser då. Vi börjar pratat den 7 mars :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se om jag inte hakar på. Har precis läst ut den och det finns onekligen en hel del att diskutera.

      Radera