2016-02-23

Veckans bokbloggsfråga vecka 8

Veckans bokbloggsfragaJag tror att jag hoppar dagens top ten för jag kan ärligt talat bara komma på en enda bok sådär på rak arm och det blir en väldigt tråkig lista med bara en punkt. Men veckans Bokbloggsfråga kan jag definitivt svara på. Och som vanligt kommer frågan från Carola på Barnboksbloggen.

Betygssätter du de böcker du läser och skriver om på din blogg? Hur fungerar ditt betygssystem i så fall? 

Jag har som kanske är bekant betyg på min blogg. Det hade jag inte förr men jag kom på mig själv att när jag läser recensioner på andra bloggar så är det nästan alltid betyget jag kollar på först så därför tyckte jag det var lämpligt att jag också kanske hade ett betygsystem. Så med andra ord har jag det egentligen mest för läsaren. Jag tycker nämligen det är väldigt svårt många gånger att ge betyg.
Däremot har jag under detta året börjat bli lite hårdare i min betygsättning. Om jag tittade i efterhand vilka betyg jag gett så var det nästan bara 4:or och 5:or. Ärligt talat så är väl inte alla böckerna fullt så fantastiska. Så jag har börjat ge mer eftertanke till betygen jag ger och har bestämt mig för att en 5:a blir det bara om boken på något sätt överraskar mig och jag verkligen är "blown away" annars är det ärligt talat bara en 4:a. Sen kan jag som en parentes tillägga att jag nog aldrig har gett en bok en 1:a och det måste ju i alla fall betyda att jag har vett nog att lägga undan en sådan dålig bok eller så känner jag min boksmak så pass bra att jag inte plockar upp den överhuvudtaget. Men det kan analyseras närmare en annan gång.

10 kommentarer:

  1. Ger nästan aldrig ettor eller tvåor, men har också bestämt att bli lite hårdare i år. Ändå har jag redan delat ut tre femmor, men inte så många fyror som tidigare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är svårt det där med betyg. Jag är uppe i minst två 5:or men de var i alla fall väldigt värda betyget. Men jag får nästan hålla i mig själv för att inte dela ut fantastiska betyg hela tiden. Alla böcker är faktisk inte så bra.

      Radera
  2. Jag kanske läser fem fullpoängare om året, så det betyget är jag väldigt sparsam med. Då måste boken vara perfekt :)

    Jag kollar förresten också betyget först :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju egentligen så 5 poäng borde fungera. Det ska vara så bra så att man inte kan släppa boken. Och visst läser jag väldigt många väldigt bra böcker, men sällan så där fullständigt uppslukade bra. Så jag övar mig på att hitta rätt balans i betygsystemet.

      Radera
  3. Jag brukar oftast läsa betyg först i recensioner, så det är en anledning till varför dessa syns överst i de jag skriver. De blir som ett snabbt alternativ till att få en uppfattning om vad just jag tycker, även om smaken skiljer sig med vad man föredrar som genre. Det är svårt att sätta högst betyg, dessa poäng är så värdefulla att de nästan aldrig händer (tror jag har tre stycken jag vet om) och bör såklart markera att det är en bok som väckt extra mycket tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att ha betyget allra överst var absolut ingen dum tanke. Jag har funderat lite på att ändra om i mina recensioner och det får absolut bli en tanke att ta med sig.

      Radera
  4. Jag kanske också är för snäll ;) Jag var nära att ta bort betygen men precis som du förstår att det är bra för läsaren och kan vara en rolig indikation :) Men jag gick från min talande tiogradiga skala till 5, det kändes bättre och enklare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tio hade jag nog inte klarat av men ibland kan jag inte låta bli att lägga till ett litet plus eller minus efteråt.

      Radera
  5. Jag har gett 1:or i början - det var böcker jag missbedömt men kände mig tvungen att slutföra. Jag ger också höga betyg men tänker att jag är så bra på att välja :-D

    SvaraRadera
  6. Betyg fungerar inte allls för mig och är faktiskt det som jag helt bortser ifrån när jag läser en recension.

    SvaraRadera