2016-07-27

Granne med döden av Alex Marwood



Colette flyttar in i ett fallfärdigt hyreshus i utkanten av London. Hon är på flykt från sin före detta chef efter att ha bevittnat hemskheter. Huset hon flyttar in i är en tillflykt och hon räknar inte med att bo där länge, och hon tänker definitivt inte lära känna någon av dem som bor där. De som bor där är en samling människor i väldigt olika skeden av livet, men alla har de gemensamt att de inte riktigt passar in i normen.

Granne med döden

Av en ren tillfällighet fick jag en kväll för mig att jag skulle ta och plocka upp Granne med döden. Den hade stått i bokhyllan i snart två år utan någon förhoppning om att egentligen någonsin bli läst. Så är det med vissa böcker för mig och det är synd och skam. Men som sagt, den här blev tillslut upplockad och det var ju en evig tur. För fy f*n vad bra den var.
Boken är riktigt otäck på det sätt som är äckligt. Riktigt bisarrt äckligt och ibland vill jag bara att delarna med mördarens eskapader ska försvinna - vill inte alls läsa. Trots det kan jag inte låta bli att fortsätta läsa, läsa vidare, och läsa lite till. Styckena som handlar om de olika personerna som bor i det där huset är fascinerande att läsa om. Det är verkligen totalt olika människoöden som ändå får dem att fungera som en enhet. Jag tycker om dem, i alla fall de flesta av dem.
Ja, det här är helt klart en av de bästa deckare jag har läst på väldigt, väldig länge. Suveränt bra och nu vill jag läsa mer av författaren.

3 anledningar till varför Granne med döden är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. För att det är så väldigt, väldigt välskrivet. Jag skulle inte vilja säga att det är ett vackert språk, men samtidigt känns det så väl genomtänkt och väl utfört så det är en fröjd att läsa. Och när en författare får en att känna lukter, se bilder och bli riktigt äcklad samtidigt, ja då har man verkligen lyckats med vad man har tagit sig för.

2. Boken är så snyggt genomför. Redan under de första sidorna tror du att du vet vad som kommer att hända. Och till viss del är det sant, även om du inte riktigt vet hur vägen dit ska gå. Du förstår att de kommer mötas av en seriemördare, men på vilket sätt, i vilken utsträckning och hur väl kommer jag att känna offerna. Detta knyt sedan ihop väldigt snyggt i slutet av boken och vägen dit är som sagt läsnjutning.

3. Det är definitivt en mörk bok med väldigt mörka människoöden. Kontrasterna mellan karaktärerna är stora men ändå fungerar de så väl ihop. Eller de lär sig att göra det. De är så välskrivna och de känns så äkta. Det är väl egentligen det som gör boken så pass otäck. Människorna känns så verkliga och det här skulle mycket väl kunna hända. Den känns äkta.

Granne med döden får 5/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Den är verkligen äcklig :) Till och med jag som är ganska härdad blev äcklad ibland. Och det menar jag nu på ett bra sätt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja konstigt nog är det på ett bra sätt.

      Radera
  2. Den här hamnade bland mina top tio förra året. Otroligt spännande, äcklig och välskriven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag att den gjorde och den skulle förmodligen kunna kvala in på min lista för det här året. Riktigt bra och väckte mersmak.

      Radera