2016-07-21

Kraften av Siri Pettersen

Det här är en recension på tredje delen i en serie och kan därför innehålla ofrivilliga spoilers.



Hirka och Rime skiljs åt i människornas värld. De beger sig till olika ställen. Rime kommer tillbaka till Ymslanden medan Hirka förflyttas till den värld som de blindfödda/Dreysil kommer ifrån. Hon är där för att träffa sina släktingar och för att försöka stärka Kraften. Det är inte ett helt lätt uppdrag hon ställs inför då det är mycket nytt hon måste lära sig för att få förtroende, för att få veta vad hon ska göra och för att lära sig alla regler som styr den nya värld hon har hamnat i.
Rime däremot möts av ett rike där han en gång var en styrande makt, nu ser han istället att onda män och kvinnor tagit makten och där krig hotar. Vem kan ha få på sin sida och vem kan han övertala om ett krig som ingen vill tro på.

26818302

Nu har jag avslutat serien Korpringar av Siri Pettersen och jag måste säga att även om bok ett och två har varit riktigt bra så är det tredje boken som nu helt har tömt mig på känslor. Den är så bra, så bra så jag tror knappt att det finns några ord. Det har varit 500 sidors njutning rätt igenom.
Boken är viktig på många sätt. Det försöker förklara för oss att även om vi inte alla är lika dana så är vi alla viktiga och jag älskar att läsa om hur Hirka tar oss fram till denna slutsats. Hon har definitivt inte ett lätt öde att axla, men hon gör det på sitt sätt, på sina villkor och framför allt med en stor portion sunt förnuft.
Här tar det stopp. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska skriva mer än att det är så bra. Det är ett toppenslut på en i övrigt riktigt bra serie som rätt igenom har lyft tankar om rätt och fel, gott och ont och om religiösa/existentiella funderingar. Så min uppmaning är helt enkelt att ni läser själva, och bildar er en egen uppfattning. Nu har ni ju dessutom turen att alla böckerna redan är ute och ni inte behöver vänta på dem.

3 anledningar till varför Kraften är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Här kan vi rätt igenom snacka om en hjältinna som kan stå på egna ben. Samtidigt så är hon inte rädd för att söka hjälp där den finns. Hon är självständig och lätt att tycka om. Här är det inget snack om att tycka synd om sig själv utan hon är handlingskraftig. Dessutom sätter hon inte sig själv i första rummet utan och ser människor/umpiri/ättlingar för dem de är och allas lika värde.

2. Den här boken är bra uppdelad mellan Hirka och Rime. För även om Hirka är "den viktigaste" karaktären i mina ögon så är även Rime otroligt viktig och då inte bara som Hirkas "följeslagare". Han växer, han vågar ta ansvar och se sina egna brister och fel och framför allt vågar han lära sig något av dem. Det tycker jag väldigt mycket om Rime för. Han är en karaktär utanför sina yttre fördelar vilket jag tycker lite har ändrat från tidigare böcker.

3. Jag gillar hela upplägget med de olika världarna. Det gör det till spännande läsning som jag lär mig något av trots att det är helt fiktivt. Jag får ge mig ut på ett alldeles förträffligt äventyr och de där monstren från de två första böckerna blir till levande varelser med tankar och funderingar och känslor och personligheter. Jättebra och snyggt fixat.

Kraften får 5+/5 i betyg av mig för mer kan jag inte ge. Annars hade jag gjort det.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar