2016-07-03

Nordisk mytologi

Det har blivit dags för mig att läsa Magnus Chase and the Gods of Asgard: The Sword of Summer av Rick Riordan. Jag är ju ett stort fan av Riordan som jag har skrivit oräkneliga gånger om här på bloggen och allt med både romersk, grekisk och egyptisk mytologi har jag slukat med hull och hår. Nu har turen kommit till den nordiska mytologin och helt plötsligt blir jag lite störd i min läsning. Dels beror det nog på att jag läser det på engelska. Inte för att språket är svårt, men att översätta mytologi blir helt klart lite annorlunda och jag kommer på mig själv att använda telefonen lika mycket som boken för översättningar och faktasökande. Det andra är att jag inser att jag kan betydligt mycket mer om den romerska, grekiska och egyptiska mytologin än vad jag kan om min egen nordiska. Detta måste helt klart åtgärdas och att läsa The Sword of Summer är bara steg ett. Det är ju sen en himla tur att Johan Egerkrans kommer ut med Nordiska gudar nu i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar