2015-01-25

Nattfilm av Marisha Pessl



Allting börjar med att Ashley Cordova hittas död. Hon är dotter till den mycket mystiska regisören Stanislas Cordova, han som gör de där hemsk filmerna som inte ens filmvärden vill visa, men som visas underground. Dessutom är det ingen som har sett honom sedan 70-talet.
Scott McGrath är journalisten som en gång försökt gräva i Stansislas liv, men då slutade det med att hans väldigt lovande journalistkarriär sattes i sank. I och med Ashleys död så väcks frågorna till liv igen och McGrath börjar sin undersökning. En undersökning som är allt annat än trevlig.



Det här är absolut inte en bok som jag i vanliga fall skulle läsa, men så råkade jag snubbla över den på biblioteket och ett litet intresse väcktes. Kanske skulle jag ändå våga mig på den. Och det ångrar jag inte. Jag kastas in i ett mörker som jag inte alls brukar läsa om och känslan av att vara förföljd är minst sagt överhängande medans jag läser. Det är en sådan bok som kryper under skinnet på mig och det både älskar jag den för och vill samtidigt lägga ifrån mig den för. Det kan också tilläggas att jag absolut inte är lättskrämd.
Men sen händer det där som tyvärr är lite tråkigt. Någon stans i mitten av boken skiftar handlingen från att ha varit något som jag inte kan ta på, det som faktiskt gör det obehagligt, till något betydligt mer beskrivande. Då tappar jag lite av intresset och jag kan inte köpa det. Det intrresserar mig inte alls. Som tur väl är fångar den mitt intresse igen mot slutet och det är tur det.
Det finns egentligen mycket jag skulle kunna skriva om boken, men eftersom jag tyvärr har varit alldeles för lat med recensionsskrivandet och tyvärr av den anledningen glömt en del av mina känslor, och att jag dessutom tycker att man bör gå in i boken ganska så blind så nöjer jag mig där. Men tycker absolut att ni ska ta och ge den en chans.

3 anledningar till varför Nattfilm är värld att krypa upp i fåtöljen med:

1. Marisha Pessl språk är något i hästväg. Det är trollbindande och hon lyckas med att ha en lagom avvägning av hur hon ska skriva för att få mig att titta mig över axeln, samtidigt som hon kryddar språket med en alldeles underbar ironi och sarkasm, som gör att jag emellanåt kan slappna av. Jag älskar hennes formuleringar som tillexempel: Det finns kvantmekanik och strängteorier, och så finns det naturvetenskapens mest svårknäckta mysterium, kvinnor. (sida 101)

2. Boken uppbyggnad med internetutdrag. Varje gång McGrath gör en googling så kommer den upp i boken och jag kan läsa vad huvudpersonen läser. Lika dant så finns det små lappar och noteringar instuckna i texten. Allt detta är saker som jag fullkomligt älskar. Det är underbart när en författare går utanför normen och på så sätt förhöjer min läsupplevelse. Stort plus i kanten för det. Jag har dock hört att till den engelska upplagan ska det också finnas en app. Det är lite synd att det inte verkar finnas till den svenska.

3. Relationerna mellan karaktärerna. McGrath är vår huvudkaraktär men han har sina side-kicks och detta är själva väldigt trasiga personligheter. Det finns egentligen inget ljust med berättelsen och det år igen i den relation karaktärerna har med varandra.

Nattfilm får 4/5 i betyg av mig.

Andra böcker av författaren är Fördjupade studier i katastroffysik. Absolut en bok som jag numera är sugen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar