2015-01-17

Lotus Blues av Kristian Ohlsson



Martin Benner är advokat. Han har en egen liten firma tillsammans med Lucy, han kanske flickvän och det går bra för honom i livet. Han har pengar och han har dottern Belle. Men en dag kommer det in en ny klient på kontoret. En klient som ber honom rentvå Sara Texas - den unga flicka som tagit på sig fem mord - och som dessutom är död. Trots att Martin hävdar att han absolut inte är polis och ingen utredare så kan han inte låta bli att dras in i fallet. Kan det verkligen vara så att Sara var oskyldig.

lotusblues

Tidigare har jag enbart läst Askungar av Kristian Ohlsson och gillade den väl helt okej, så jag ville verkligen ge den här en chans. Av någon anledning satt det långt inne att börja läsa den. Men så läste jag någon stans att Boktok73 gillade den väldigt mycket och tänkte, att nu måste det helt enkelt vara dags. Och det ångrar jag absolut inte. Det är en spännande, välskriven och beroendeframkallande deckare. Karaktären Martin Benner är kanske inte den mest sympatiske karaktär jag har träffat på, han är faktiskt ganska mycket av en mansgris men trots det så gillar jag honom. Jag hejar på honom och vill verkligen att han ska lyckas lösa gåta.
Jag är också väldigt fascinerad av handlingen. Jag tycker att den är väl genomtänkt och det är verkligen driv i den. Det händer något precis hela tiden så jag kan inte sluta läsa. Och det är ju bra, det är så det ska vara.
Lotus Blues påminner mig om varför jag har älskat deckare, och den påminner mig också om att jag borde läsa några fler böcker på det temat, en genre som tyvärr har hamnat lite i skymundan på min blogg.

 3 anledningar till varför Lotus Blues är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Farten i boken är nästan det som gör den bäst.

2. Jag älskar att jag ibland får små glimtar om vad framtiden kan utlova och själva upplägget i boken är superbra. Berättelsen har nämligen sin utgångspunkt i att Brenner berättar sin historia för en journalist, för att ingenting ska falla i glömska och det är väldigt bra.

3. Jag gillar Benners resa. Den mentala resa han gör genom boken från att ha varit en riktig skitstövel, till att sakta men säkert påminnas om vad som faktiskt är viktigt i livet. Kan verkligen pengar köpa lycka?

Lotus Blues får 4+/5 i betyg av mig,

Fortsättningen Mios Blues kommer ut i april och den ser jag med stor förväntan fram emot.

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du också gillade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var väldigt positivt överraskad, måste jag erkänna. Så nu ska det bli kul att se vad del två bjuder på.

      Radera