2015-01-01

Mina mål för 2015

This is so true. Have a plan first, otherwise it's like putting the cart before the horse.

Så har turen äntligen kommit till de där målen som jag tänkt mig att ha för 2015. Efter en del funderande kom jag faktiskt fram till att jag nog vill ha några mål i alla fall. Är ju nämligen nästan världsbäst på att misslyckas med mål så det är ju en bedrift att bara skriva dem.

  • Jag kommer att ha en Boktolva där jag har skrivit upp en del författare att välja och vraka mellan. Dessa vill jag läsa för att många av författarna har länge väntat på sin tur och det är böcker jag verkligen velat läsa. Nu är det dags att prioritera.
  • Prioritering nummer ett är att läsa de böcker jag har i bokhyllan.
  • Läsa minst 10 böcker på letton (vilken är en mer än förra året)
  • Försöka få till lite mer struktur i mitt bloggande. Vad vill jag skriva om, hur ofta och så vidare.
  • Kommentera mera!!! Måste bli bättre på att kommentera på andra bloggar. Minst 2 kommentarer i veckan ska jag försöka få till.
  • Rensa bokhyllorna. Där finns böcker som har stått där i säkert 10 år och som fortfarande är olästa. Där finns också böcker som jag inte alls har tyckt om. Dessa tar bara plats för nya fina böcker som jag verkligen vill ha.
  • Minska mitt spontanköpande av böcker på loppis. Ja, de kostar bara en femma eller en tia men de får fortfarande inte plats i bokhyllan och 50% av dessa böcker visste jag inte ens att jag var sugen på att läsa och är kanske ärligt talat efter en vecka inte så sugen på igen.
  • Avsluta några serier. Minst 5 stycken är rimligt. Har många avslutande böcker i serier som bara står och väntar på att bli lästa i bokhyllan. Definitiv dags att göra något åt detta.
  • Minska stressen i mitt läsande. Rimmar kanske dåligt med resterande mål, men läsningen ska vara lustfylld och därför ska jag bara läsa böcker jag verkligen vill läsa och det ska få ta den tid det tar. Det finns inga måsten...

6 kommentarer:

  1. Jag ska också bli bättre på att kommentera. Så det gör jag nu! :) Jag känner precis som du inför loppisköpen. En köper för att det är billigt och sen visar det sig att det kanske inte alls blev billigt för att böckerna bara står olästa i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja dig med kommenterandet. Ja det är ett aber med de där olästa böckerna. Jag har på tok för många olästa böcker i bokhyllan just nu känner jag och det är dags att rensa lite. Kanske skänka tillbaka till loppisarna :)

      Radera
  2. Om du vill minska ditt spontanköp på loppisar så GÅ INTE IN på Yardsale.se, det är nämligen en ny köp-och-sälj-sajt med typ 700 000 annonser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix - absolut ingenting för mig då... :)

      Radera
  3. Rensa bokhyllor borde även jag ägna en del av 2015 åt, läsa igenom alla de där hyllvärmarna som faktiskt även numera bor under soffbordet då utrymmet i bokhyllorna tagit slut......Sedan håller jag absolut med om den sista punkten, stressfri läsning är den bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle förmodligen kunna klämma in en eller möjligtvis två böcker till i min bokhylla men där måste ändå rensas. Där finns så många böcker som jag aldrig kommer till att läsa så snart måste jag bli färdig att ta tag i det.

      Radera