2015-01-05

Poirots jul av Agatha Christie



Julen närmar sig och för första gången på tjugo år ska familjen Lee samlas och fira jul. Det är de fyra sönerna Harry, Alfred, George och David som återigen är under sin far Simeons tak, tillsammans med sina fruar. Även Pilar är där, och hon är barnbarnet. 
Men så på julaftons kväll händer det något fruktansvärt. En mord begås under något förvirrande omständigheter. Poliskommissarie Sugden råkar befinna sig i närheten av huset när mordet begås och kopplas därför in på fallet. Som tur är befinner sig även Poirot i närhet och är mer än glad att hjälpa till.



Egentligen finns det inte så mycket mer att säga än att detta är en typisk, välskriven Agatha Christie-deckare. Du har ett mord som begås där det enbart finns ett visst antal personer som kan vara den skyldige. Det är hjärnarbete som gäller, även om den här boken innehåller förvånansvärt mycket blod för att vara en Christie. Som vanligt bör också tilläggas att jag gillar boken - väldigt mycket - vilket brukar vara fallet med dessa deckare. Sakta men säkert betar jag mig igenom hennes utgivning. Det blir några per år.

3 anledningar till varför Poirots jul är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Jag älskar Poirot. Så enkelt är det. Från början var jag mer förtjust i miss Marple men Poirot växer mer och mer för varje bok jag läser om honom. Jag gillar hans lite egna sätt att tackla problemen, hans egensinnighet, hans karaktär och framför allt hans hjärna och slutledningsförmåga.

2. Jag tycker det är mysigt att den utspelar sig i juletid. I och för sig har julen inte sådär värst stor betydelse för handlingen, men boken passar ändå perfekt. Ett kapitel för varje juldag och den erfekta läsningen när man sitter julmatsstinn.

3. Jag gillar det kluriga med pusseldeckare. Denna får ett lite plus i kanten för jag kunde nästan lista ut vem den skyldige var, jag hade i alla fall en misstanke, vilket sällan är fallet i vanliga fall.

Ett extra plus för bokens omslag. Jag har sagt det förrut och jag lär säga det igen. Jag älskar dessa nyutgivna omslag.

Poirots jul får 4/5 i betyg av mig.

2 kommentarer:

  1. Vill så gärna läsa denna, men nu blir det till att vänta tills nästa jul.

    SvaraRadera
  2. Det blir nog jättebra till nästa ju då. :)

    SvaraRadera