2015-01-16

Bokbloggsjerka 16-19 januari

jerka11Veckans jerka hos Annika är verkligen inte lätt att svara på men jag ska ge den ett försök.

När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?

Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt när jag verkligen började läsa. Jag tror att det var i ettan, men jag har inget direkt minne av det. Del två av frågan är egentligen inte enklare den. Jag kan inte minns att jag har haft någon jättefascination för bilderböcker utan egentligen tog det nog mer fart när mamma läste Kulla Gulla böckerna för mig. De var inkörsporten till magiska världar och framför allt väckte de mitt intresse för historiska levnadsöden och människans vara i samhället förr.
Nästa steg var Kitty-deckarna som jag slukade i mängder. Bäst var de jag hittade uppe på mormors och morfars vind. Det gjorde själva bokletandet till ett mysterium också. Den tredje hållpunkten som jag minns som viktig i mitt läsande är när jag och en kompis själva vår på biblioteket i 6:an och då jag för första gången lånade och läste en vuxenbok, vilket öppnade upp ytterligare en värd. Böckerna i fråga var dels någon av Danielle Steel (vilket var en trevlig bekantskap men som jag definitivt lagt bakom mig) och den andra var Klienten av John Grisham.
Utifrån dessa tre punkter har mitt läsande blivit en stor del av min värd och väldigt viktig för mig. Det är dessa känslor som har gjort mig till en läsare. Så här i efterhand låter det tidigt i mina öron att leta upp Danielle Steelböcker i 12-års åldern, men det fanns faktiskt inte så mycket ungdomslitteratur som var intressant för mig i tonåren. Det tar jag igen nu istället.

Det var ett litet försök till ett svar i alla fall. Några steg i mitt liv som har gjort mig till en läsare. Sen kan det ju tillägga att läsandet har accelererat väldigt mycket sedan jag började blogga och att det tidigare har gått lite grann i vågor.

32 kommentarer:

  1. Steel och Grisham, vilken kombination! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var det, men jag gillade båda lika mycket. Men så här i efterhand vinner Grisham alla gånger och förmodligen tyckte jag bättre om Klienten också eftersom jag inte kan komma ihåg vilken Steel bok det var jag läste. Grejen var nog egentligen det att jag klarade av att läsa vuxenböcker och att få något från den läsningen också.

      Radera
  2. Jag minns första gången jag läste en vuxenbok och hur stolt jag var över det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är definitivt en speciell känsla.

      Radera
  3. Kitty-böckerna slukade jag också :) Jag fick överta mammas gamla, det var en riktigt bokskatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bland det bästa jag visste att hitta mammas gamla böcker. Det spelade egentligen inte så stor roll vad det var men att rota fram dem var ett nöje.

      Radera
  4. Tänk om de hade funnits lika mycket bra ungdomsböcker förr som det gör nu!
    Jag vet att jag läste Virginia Andrews böcker på högstadiet och älskade de!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns verkligen som om ungdomsbokslitteraturen har exploderat. Numera finns det ju hur mycket som helst och ärligt talat hittade jag ingenting i den vägen när jag själv var tonåring. Visst fanns det väl en och en annan bok men det var ingenting som fastnade på mitt minne och gav mig stora läsupplevelser.

      Radera
  5. Jag gör likadant nu, tar igen all tonårs/unga vuxna litteratur som inte fanns förut. Det var liksom Danielle Steel eller Harlequin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ärligt talat, hur passande är Halequin för en tonåring. Det är bra att det har kommit denna nya typ av litteratur för ungdomar. Jag gillar det skarpt.

      Radera
  6. Äsch, jag började läsa mammas Allers-romaner när jag var runt 8, packade min lilla resväska full när vi skulle på semester :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst, men var det inte lite så att man tog vad som fanns tillgängligt.

      Radera
  7. Danielle Steel läste jag också mycket av men kanske inte så tidigt, I 12 års åldern fanns tidningar som Starlet och Mitt livs novell, men det känner nog inte ni som är yngre till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Starlet har jag läst en del av mammas gamla, men det passade aldrig riktigt mig. Jag har och kommer alltid att ha en vilja av att läsa längre berättelser och tidningars noveller och utdrag passar mig helt enkelt inte.

      Radera
  8. Hahaha, Danielle Steel i 12-årsåldern är ungefär som det var för mig med Juliette Benzoni när jag var i den åldern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen en helt ny värld.... :)

      Radera
  9. Kulla-Gulla minns jag också. Och Anne på Grönkulla och Pollyanna. Men jag kommer också ihåg att jag tyckte att de var lite gammalmodiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne på Grönkulla har jag aldrig läst, men det är något jag skulle vilja åtgärda nu i vuxen ålder. För mig var det gammalmodiga minst halva tjusningen.

      Radera
  10. det där med att leta gamla böcker på vindar känner jag igen! det var spännande! numera letar jag på antikvariat och loppisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Det finns bara ett problem med det där letandet på loppisar. Det är så förebaskat billigt så man får med sig alldeles för många böcker hem som man sedan inte läser.

      Radera
  11. Låter spännande att leta gamla böcker. Även jag har läst böcker av Danielle Steel, men jag var äldre när jag läste dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Danielle Steel är ju ett litet fenomen för sig, kan man säga. Tyvärr är det ingenting som passar mig alls idag. Jag vet att hon skriver fortfarande och förmodligen säljer hon också, men skulle aldrig läsa något av henne idag.

      Radera
  12. Kulla Gulla och Kitty var verkligen viktiga för mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har som ambition att läsa om Kulle Gulla och förmodligen skulle jag vilja läsa någon Kitty-bok också. Jag gillade det så otroligt mycket. Risken är ju att man blir fruktansvärt besviken om man läser det idag.

      Radera
  13. Svar
    1. Bokminnen är väl de bästa. Nej kanske inte, men det är definitivt nostalgi.

      Radera
  14. Jag tror att mina första vuxenböcker var antingen Stephen King eller typ Jackie Collins!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stephen King är ju då inte riktigt min typ av litteratur. Jag vet att jag borde ge han en chans och läsa något av honom och Carrie ligger och väntar i bokhyllan, men det bär emot. Däremot är jag lite sugen på hans fantasy-serie Det mörka Tornet.

      Radera
  15. Kitty böckerna slukade jag med, tyckte så mycket om dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt klart det bästa man kunde få både i julklapp och i födelsedagspresent. Jag borde leta reda på mina gamla och ha dem på någon form av nostalgivägg.

      Radera
  16. Jag gick oxå över till vuxenlitteratur innan jag var tonåring, men jag har inte gått tillbaka...

    SvaraRadera