2015-01-30

Bokbloggsjerka 30 januari - 2 februari

Äntligen fredag! Igen!Äntligen jerka! Igen! Det är kul det här med jerka. Kolla in hos Annika för mer svar.

Vad tycker du, fungerar upprepningar eller ser du helst att de lyser med sin frånvaro?

jerka11Jag är lite tveksam kring det här med upprepningar. Ibland tänker jag inte ens på det och ibland kan det störa mig våldsamt. Det beror också lite på vad det är för typ av upprepningar. En del författare har en förmåga att återupprepa handlingen om och om igen i samma bok. Då menar jag förklara igen vad som hände för 10 sidor sedan, eller hundra sidor sedan. Detta kan jag ha överseende med när det händer en gång, men när det händer fler gånger kan jag bli ordentligt irriterad. Lita på läsarens eget minne tack.
Däremot är det väldigt bra när en serie flikar in lite i handlingen om vad som hände i föregående bok. När man är som jag och läser böckerna i en serie med kanske ett år emellan så kan det vara lite svårt att komma ihåg vad som tidigare hänt. Då är som sagt upprepningar helt okej. Men även här - det ska skötas snyggt.

38 kommentarer:

  1. Jag kan tycka att upprepningar i serie kan vara ganska jobbiga. Jag brukar komma ihåg det viktigaste även om det var längesen jag läste föregående bok. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det mesta är jag också emot upprepningar. Men ibland som sagt är det ganska bra att ha.

      Radera
  2. Jag kan tycka att upprepningar i serie kan vara ganska jobbiga. Jag brukar komma ihåg det viktigaste även om det var längesen jag läste föregående bok. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Keplers böcker är precis sådana som du beskriver, tycker jag. Den dåliga sortens alltså :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst första halvan av Hypnotisören. Det var inte alls en bok för mig.

      Radera
  4. Ibland blir det nog för mycket upprepningar, men dom är bra för en som börjar mitt i en serie..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite upprepningar är absolut okej, men det får vara snyggt gjort.

      Radera
  5. vaffö söker vi oss till serier om vi inte gillar upprepningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt sant. En liten del upprepningar blir det automatiskt. Men för mig är det en annan typ av upprepning. Vissa författare är glad för att upprepa vissa fraser och få kan det bli för mycket helt enkelt.

      Radera
  6. Upprepningar för att man ska minnas tidigare delar i serien är bra när det oftast är ett tag mellan böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så. Sen kan man störa sig lite på det om man läser serien tätt, men då finns det ändå ett syfte med det och då köper jag det.

      Radera
  7. Jag tycker att det är bra om det i serier finns någon typ av resumé,om det har gått ett tag sedan man läst boken och hunnit glömma en del :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med. En prolog är heller inte helt fel i sådana fall.

      Radera
  8. Att upprepa sig för mycket är inte bra, men samtidigt är det svårt att säga var gränsen till för mycket går - det beror ju på boken i övrigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst beror det på boken. Vissa upprepningar upptäcker man knappt som läsare för det är snyggt gjort av författaren.

      Radera
  9. Håller med - som läsare vill man ju inte bli behandlad som en idiot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej - lämna lite till läsarens egen läsförståelse och fantasi.

      Radera
  10. Ja, lita på att läsaren har ett minne!

    SvaraRadera
  11. Jag håller med dig, en viss påminnelse om tidigare händelser om boken är en del av en serie kan vara bra om det är snyggt gjort och väl inpassat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. För läser man mycket böcker och det är långt mellan delarna i en serie så glömmer man lätt detaljer och händelser även om man tror att man kommer ihåg allt.

      Radera
  12. I komik och poesi kan upprepningar förhöja berättelsen, men annars är det tradigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har ju upprepningarna ett helt annat syfte och med andra ord fyller en funktion. Då stör jag mig inte alls på det.

      Radera
  13. Jag tycker också att författarna kan lämna ett och att annat åt läsarnas minne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Det är ju en del av läsupplevelsen.

      Radera
  14. Det är svårt det här med upprepningar - vissa känns OK, andra kan irritera riktigt ordentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt beror på boken och hur författaren har gjort det. Sen är det givetvis en hel del i läsarens egna ögon.

      Radera
  15. Lite påminnelser om boken innan kan jag behöva ibland för att komma ihåg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker i alla fall jag är ganska viktigt ibland. Men det ska vara lagom mycket.

      Radera
  16. Jag har dåligt minne att lite upprepningar fungerar för mig:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite funkar för mig med, men inte för mycket och det ska vara snyggt gjort.

      Radera
  17. Jag har väldigt svårt för upprepningar. Har en tendens att börja skumma om det blir för tjatigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv är jag dålig på det där med att skumma. Jag vill läsa varje ord av en berättelse, men det blir helt klart jobbigt när det blir för tjatigt.

      Radera
  18. Jag håller med, det beror helt och hållet på hur upprepningarnas görs och vad som är syftet med dem!

    SvaraRadera