2015-01-23

Bokbloggsjerka 23-26 januari

Så har så då äntligen fredagen kommit den här veckan också. Det är konstigt så man längtar. Som vanligt inleder vi dagen med en jerka hos Annika.

Hur ska en baksidestext vara för att fånga mitt intresse.

jerka11Ingenting jag har tänkt så där väldigt mycket på egentligen. För närvarande läser jag inte baksidestexten speciellt ofta. Jag köper mycket böcker utifrån tips på olika bloggar och på youtube och då är det oftast allt jag är intresserad av. Men visst händer det att jag läser baksidan någon gång ibland och då vill jag helst ha en kort, ganska informativ text som väcker min nyfikenhet utan att spoila för mycket. Jag vill gärna veta var jag befinner mig, vem jag ska få följa och givetvis kort om vad det är för typ av bok (genre). En kort beskrivning av början egentligen.

32 kommentarer:

  1. Jag läser jämt baksidestexten, både en och två gånger, ganska glömsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde jag mer förr. Nu har jag upptäckt glädjen av att bli totalt överraskad. Men jag ska inte säga att det aldrig händer att jag läser en baksidestext.

      Radera
  2. jag kan öppna boken för att se om det är något för mej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag också ibland, framför allt när jag lånar på biblioteket. Då vill jag gärna sätta mig och läsa ett par sidor i början för att avgöra.

      Radera
  3. Ungefär som mina baksidetexter då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bli spoilad på en baksidestext är bland det värsta, så då litar jag hellre till en tipsning.

      Radera
  4. Oftast har man hört om boken som köps i något sammanhang innan man står där och läser baksidan, det är alldeles sant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr var jag inte alls sådan, då älskade jag att gå och kolla på baksidestexter. Kunde gå i flera timmar och botanisera på biblioteket och läsa baksida, efter baksida.

      Radera
  5. Ja, det tar liksom emot att öppna böcker en inte vet ett skvatt om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är inte det så farligt. Jag tycker att det är spännande att kasta sig in i en värld jag inte vet så mycket om. Men jag vill gärna veta genre innan i alla fall.

      Radera
  6. När jag ska välja en hyllvärmare så läser jag väldigt många baksidor och tar den jag fastnar för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gånger jag mest läser baksidor är nog framför allt de gånger då jag velar kring vad jag ska läsa här näst. Då behöver jag bekanta mig lite med böckerna.

      Radera
  7. Jeg leser bestandig baksideteksten, og titter ofte på den mens jeg leser boken. Der er vi ganske forskjellige :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde jag förut och tycker absolut att det har sin charm.

      Radera
  8. Jag läser gärna baksidetexterna, lånar så mycket på biblioteket och när man går där och plockar fram böcker av okända författare kan en kort och enkel baksidetext locka en till att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På biblioteket läser jag faktiskt ofta baksidestexter, eller i alla fall i bland. Men inte när ja köper böcker. Det borde kanske vara tvärt om.

      Radera
  9. Baksidestextyerna är livsviktiga för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de verkligen inte för mig. Men de har varit det.

      Radera
  10. Jag behöver baksidestexterna för att veta om jag vill läsa en bok eller inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt ytlig och bedömmer boken efter utseende, och så som sagt tips. Booktube är en ständig källa till nya tips för mig.

      Radera
  11. Baksidestexten får verkligen inte spoila.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nästan likställt med en dödssynd!

      Radera
  12. Youtube har jag inte använt, men jag läser numera oftare på nätet än bakpå boken..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får så många bra tips på nätet. Vad gjorde man innan nätet fanns :)

      Radera
  13. Det är oerhört frustrerande om baksidestexten berättar för mycket. Det förstör hela läsglädjen. Ibland hade jag önskat att jag inte läste vad som står på baksidan först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom är som vanligt bäst. Det finns helt klart både fördelar och nackdelar med att läsa baksida.

      Radera
  14. Jag läser i stort sett alltid baksidetexten för att få ett hum om vad boken handlar om och om jag tror att den kommer passa mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anledningen till att jag inte gör det är oftast att jag redan fått ett litet hum av andra bloggare och booktubers och därför inte behöver mer information.

      Radera
  15. Jag läser alltid baksidetexten, har jag inte gjort det när jag köpt boken så gör jag det när precis innan jag ska läsa boken! Blir jag spoilad blir jag sur :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bli spoilad är ju en risk med baksidan och visst blir man sur. Jag förstår inte hur man tänker när man skriver något sådant på baksidan av en bok.

      Radera
  16. Jag blir skeptisk om texten är fylld med citat från små okända tidningar, och blir irriterad om den visar sig vara missledande eller allt för avslöjande!

    SvaraRadera