2015-01-12

Tematrio: Jobba, jobba, jobba

Så var det dags för en Tematrio med Lyran igen. Det känns som om det var väldigt länge sedan jag deltog i en sådan. Men denna veckan ska jag allt vara men och uppgiften känns inte allt för svår.

Berätta om tre böcker som innehåller skildringar av huvudpersonens yrke.

  • Helt nyligen läste jag ut Lotus Blues av Kristina Ohlsson. Hennes huvudperson i boken heter Martin Brenner och han är advokat. Hans uppgift i boken är att börja nysta i ett gammalt brottsmål, men det leder honom in i en massa hemskheter. Riktigt bra bok.
  • Bok nummer två som jag tipsar om är The Kill Artist. Huvudpersonen Gabriel Allon är något så pass ovanligt som restaurator. Detta beskrivs till viss del i boken. Men man ska också ha klart för sig att Allon har ett annat jobb också. Han är spion/lönnmördare inom den israeliska underrättelsestjänsten. Det var ett par år sedan jag läste boken men jag gillade den mycket, precis som jag gillat mer av författaren, vars namn är Daniel Silva.
  • Stephanie Plum har svårt för det här med arbeten. Hon fick sparken från underklädersfirman hon jobbade vid och kunde absolut inte hitta något annat. Så tillslut fick hon tvinga sin kusin Vinnie att ge henne ett jobb på hans prisjägarfirma. Att jaga personen som har smitit från borgen är långt ifrån så spännande som man hade kunnat tro. Men roligt blir det i alla fall - för läsaren. Läs mer i One for the Money av Janet Evanovich.

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, jag tänkte att jag ville ha lite annat.

      Radera
  2. Lotus Blues skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  3. Lotus blues tänkte jag inte alls på, men den har jag läst.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra bok tycker jag och jag ser mycket fram emot fortsättningen.

      Radera
  4. Jag har läst några böcker om Stephanie Plum, dom är roliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de är väldigt roliga. Jag har läst de flesta, men som tur väl är har jag två kvar. Men det kommer säkert mera.

      Radera
  5. Inte vilka yrken som helst! Bra blandning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det var kul att försöka gå lite utanför ramen.

      Radera
  6. Lotus Blues vill jag läsa, men vill läsa klart serien om Fredrika och Alex först. Bok nr två blev jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr bara läst första boken i Kristiana Ohlssons första serie, men tyckte om den. Har 3 delar till stående i hyllan tror jag och det bör definitivt bli dags för dem snart. Vad gäller den andra boken så gillar jag den författaren över lag. Känner att jag borde ta tag i och läsa något mer av honom (också) snart.

      Radera
  7. Alla dina böcker låter spännande, tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Å Evanovich vill jag verkligen prova, har ett par i hyllan men har inte läst någon än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tokälskar dessa böcker. De är så hysteriskt roliga och jag lovar att det inte blir en lugn stund.

      Radera