2015-01-18

En smakebit på søndag: Siege and Storm


Smakbitsdags igen och nu är vi tillbaka hos Mari på Flukten fra virkeligheten. Vill ni veta mer om detta trevliga blogginslag tycker jag ni helt enkelt kollar in på hennes blogg.
Själv tänker jag bjuda er på en liten smakbit från Siege and Storm vilket är andra delen i Grisha triologin av Leigh Bardugo, en YA fantasyserie som utspelar sig i en värld med en hel del ryska influenser. Vår huvudperson Alina har upptäckt att hon har en väldigt speciell sorts magisk förmåga - och denna förmåga gör att hon hamnar rätt in i den politiska maktbalansen.

Jag har tagit min smakbit från början så här är ett litet utdrag från första sidan:

The boy and the girl hand once dreamed of ships, long ago, before they'd ever seen the True Sea. They were the vessels of stories, magic ships with masts hewn from sweed cedar and sails spun by maidens from thread of pure gold. Their crews were white mice who sang songs and scrubbed the decks with their pink tails.
The Verrhader was not a magic ship. It was a Kerch trader, its hold bursting with millet and molasses. It stank of unwashed bodies and the raw onions the sailors claimed would prevent scurvy.

25 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Den här serien tror jag inte ens jag kände till förut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är en helt okej serie. Sen tror jag att Gilla böcker ger ut den på svenska i vår så det kan vara något att hålla ögonen öppna för.

      Radera
  2. Känner inte heller till den här serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten, säger som den andra den känner jag inte alls till.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Är faktiskt jättenyfiken på den här serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut du ska ge den en chans. Jag gillar den, och tror faktiskt att jag gillar andra boken ännu mer än första.

      Radera
  5. Tack för smakbiten!
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  6. Det var en ukjent serie for meg og, men jeg fikk lyst til å lese mer om den :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken heter Shadow and Bown om du vill kolla lite mer. Ha en bra söndag :)

      Radera
  7. Jeg hadde så store forhåpninger til den første boken i serien, men dessverre syntes jeg ikke den var så bra som jeg hadde håpet. Kanskje bok 2 er bedre? :) Uansett tusen takk for smakebiten, Anna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också väldigt höga förväntningar på första boken och tyckte att den var bra, men kanske inte så bra som jag hade velat, men tillräckligt. Däremot tyckte jag nog nästan bättre om andra boken och jag är absolut glad att jag läste den. Nu måste jag bara ta och läsa trean också.

      Radera
    2. Kanskje jeg burde gi den en sjanse da :)

      Radera
    3. Om du har tid över någon gång så tycker jag nog kanske det.

      Radera